“Betere voorwaarden voor franchisehouders”
De franchisehouders, verenigd in de ANPF, hebben samen 41,9% van het kapitaal in handen, de familie Tabur nog eens 26,2%. Kingfisher is bereid 15 euro per aandeel te betalen, wat de hele groep op zo’n 275 miljoen euro waardeert, en wil daarna alle andere uitstaande aandelen tegen dezelfde prijs kopen.
“In het kader van deze transactie zal het bestaande netwerk van franchisehouders en geaffilieerden van Mr. Bricolage behouden blijven en de leden zullen betere commerciële voorwaarden aangeboden krijgen“, belooft Kingfisher, dat hoopt de deal rond te krijgen tegen februari 2015, inclusief groen licht van de concurrentiewaakhond.
Bijna 900 winkels erbij
De hele operatie voegt meteen “een derde, solide en complementaire keten” toe aan de Franse portefeuille van Kingfisher, zegt topman Ian Cheshire, die het heeft over een “aantrekkelijke groei-opportuniteit” – ook al zag Mr.Bricolage zijn nettowinst vorig jaar met 39,8% dalen tot 6,8 miljoen euro.
Mr.Bricolage is met een marktaandeel van 12% het nummer drie op de Franse doe-het-zelfmarkt, na Adeo (Leroy Merlin, Bricoman) en Kingfisher zelf. De keten telde eind december 809 vestigingen in Frankrijk en daarbuiten nog eens 69 winkels in 10 landen.