3,44 miljard euro omzet
Het Britse Kingfisher publiceerde over het voorbije kwartaal (tot 3 mei) een 20% hogere courante winst van 142 miljoen pond (bijna 175 miljoen euro). Dat was iets minder dan de 145 miljoen pond die de onderneming zelf naar voren had geschoven.
Ook de omzet – 2,8 miljard pond of een slordige 3,44 miljard euro – bleef onder de verwachtingen: de analisten hadden gerekend op een vergelijkbare omzetgroei van 7 à 8%, het werd uiteindelijk 6,1%. Vooral Frankrijk, nog altijd goed voor de helft van de groepsomzet, ontgoochelt met maar +1,6% en klokt af op 1.077 miljoen pond.
Groot-Brittannië en Ierland doen het veel beter met +10,1% (1.200 miljoen pond), terwijl de rest van de wereld +6,8% optekent (506 miljoen pond). Al moet gezegd dat de wisselkoersen wel roet in het eten gooiden: bij identieke wisselkoersen zou de groepsomzet gestegen zijn met 9,2% in plaats van 6,1%.
In zijn thuisland zag Kingfisher het voorbije kwartaal zijn brutowinstmarge afkalven met twee procentpunt. Dat komt doordat de groep meer buiten- en tuinproducten verkocht, waarop de winstmarge lager ligt, en doordat B&Q met grotere kortingen uitpakte in zijn keuken- en badkamersegment om de vraag aan te zwengelen.
“Goede start, maar…”
Na de bekendmaking van de resultaten verloor Kingfisher bijna 6% van zijn beurswaarde, de op één na sterkste daling binnen de Stoxx600-aandelenkorf. Zowel de analisten als de beleggers hadden duidelijk gerekend op meer.
Desondanks sprak CEO Ian Cheshire (foto) van een “goede start van het jaar, waarbij we profiteerden van de gunstige weersomstandigheden in heel Europa om onze omzet en onze winst in onze drie belangrijkste markten Frankrijk, Groot-Brittannië en Polen te verhogen.” Al gaf hij grif toe dat de “opgetekende vooruitgang grotendeels toe te schrijven is aan de vergelijkingsbasis met het vorige boekjaar, dat een wel heel moeilijke start kende.”
Over de onderhandelingen om het Franse Mr Bricolage over te nemen, was er geen nieuws, behalve dan dat “de gesprekken vorderen“.