Van consument naar vakman
Een en ander is een rechtstreeks gevolg van de veranderende consument: die heeft blijkbaar almaar minder tijd (of zin) om zelf de handen uit de mouwen te steken en doet dan maar een beroep op gespecialiseerde vaklui. Intussen huurt al een kwart van de Britse consumenten vaklui in voor klusjes aan het huis, tegenover 19% een jaar eerder, zo leert een recente enquête.
De gevolgen daarvan zijn intussen ook te zien in de recentste kwartaalresultaten: terwijl Screwfix de voorbije drie maanden zijn omzet met zo’n 17% zag groeien, moest doe-het-zelfketen B&Q het stellen met een magere +3,4%. Uiteindelijk steeg de kwartaalomzet op vergelijkbare basis met zo’n 2%. Ter vergelijking: in Frankrijk zagen Castorama en Brico Dépôt hun omzet met 0,3% dalen.
Management versterkt
In de marge van de kwartaalresultaten kondigde Véronique Laury, die begin dit jaar Ian Cheshire opvolgde, ook enkele versterkingen aan in haar managementteam. Volgende maand start Emily Lawson, voormalig HR-directeur van Morrisons, als chief people officer. In mei kwam Arja Taaveniku al over van Ikea: hem wacht onder meer de taak om het productaanbod grondig te vereenvoudigen, want het gamma telt liefst 393.000 referenties, waarvan er eigenlijk maar 7.000 vlotjes over de toonbank gaan.