Intergamma, het moederbedrijf van Gamma en Karwei heeft vorig jaar opnieuw positieve cijfers kunnen voorleggen. Het wist voor het tweede jaar op rij de ebitda en de omzet te verbeteren, na jaren van verval.
Klussers tot bij de consument brengen
De omzet van Intergamma steeg in 2015 met 3 procent naar 1,697 miljard euro euro. De ebitda ging zelfs met 7 procent de hoogte in naar 141 miljoen euro. “We noteren een heel klein plusje door een betere koopkracht en het aantrekken van de huizenmarkt. Maar er valt nog weinig te juichen. Eigenlijk stabiliseert de markt zich”, zegt topman Harm-Jan Stoter van Intergamma aan De Telegraaf.
In Nederland waren de resultaten beter dan in België, voornamelijk omdat de economie in België verder verslechterde. Het marktaandeel van Intergamma is daarbij wel gelijk gebleven.
Stoter spreekt zich dan ook nog niet positief uit over de toekomst van het bedrijf. Hij merkt op dat de concurrentie in de sector zwaar is en dat mensen steeds minder klussen, omdat ze minder tijd hebben of omdat ze zelf niet zo handig zijn. “Ik ervaar dat zelf. Mijn vader was erg handig. Ik heb geen tijd voor klussen. En mijn zoon kan niet zoveel, omdat ik het hem niet heb geleerd.”
Daarom heeft het bedrijf zich ook op een andere deel van de markt gericht en werkt het steeds meer als tussenpersoon. Klanten kopen hun producten bij Gamma of Karwei en die worden dan geïnstalleerd door mensen in dienst van ketens.
Stoter voegt daar wel aan toe dat het moeilijk is om goede klussers te vinden die de kleinere klussen voor een degelijke prijs doen. “Wij zoeken kwalitatief goede klussers die het werk tegen een redelijke prijs willen klaren. Maar die zijn lastig te vinden, omdat ze niet georganiseerd zijn. Volgens mij zit hier een gat in de markt.”
Sterk inzetten op online verkoop
Ook belangrijk voor de wederopstanding zijn de investeringen in de online verkoop. “Daar plukken we nu de vruchten van. De online verkopen zijn dit jaar verdubbeld.” Door de opmars van de online verkoop, verwacht Stoter dat de winkels van Intergamma de komende jaren zullen veranderen, met minder vierkante meters winkeloppervlakte.
“Het worden showrooms die klanten moeten inspireren. Ook zal het assortiment veranderen.” Bovendien zet Intergamma sterk in op bestelzuilen in de winkels, waar klanten het volledige assortiment kunnen bekijken en bestellen.
De komende jaren zal het bedrijf 100 miljoen euro investeren in online en de omvorming van de winkels en de mogelijke uitbreiding van het kleinere concept Gamma Compact. Vorig jaar werden al tien bouwmarkten volledig gerestyled.