Aveve stuurt zijn winkelconcept bij, met de focus op klantbeleving en winkelgemak. Met onmiskenbaar resultaat: na de verbouwing verdubbelde het tuincentrum in Deinze de omzet.
Nadruk op oplossingen
Eind maart heropende Aveve zijn volledig heringerichte tuincentrum in Deinze. “We breidden de winkel uit met 900 m², waarvan de helft winkeloppervlakte en de andere helft buitenoppervlakte voor planten. De winkel is nu 2200 m² groot. We zagen hier nog veel potentieel,” vertellen operationeel directeur Sofie Borgions en winkelconceptmanager Jérémie Vanneste aan RetailDetail. Dat blijkt ook: na de heropening kende de winkel een omzetstijging van liefst 100%. Dat er bij ons bezoek nog enkele halflege rekken te zien waren, mag dus niet verwonderen: het succes ligt ver boven de verwachtingen.
De retailer toont hier nochtans geen revolutie, wel een evolutie van het winkelconcept dat Aveve in 2019 in Mechelen introduceerde. De krachtlijnen? Beleving en winkelgemak: “We leggen nog meer de nadruk op oplossingen voor de klant, in plaats van op producten. We willen ook de keuzestress verminderen. We laten klanten op hun gemak door de winkel struinen en het aanbod ontdekken.”
Aandacht voor biodiversiteit
Bij de inkom worden shoppers verwelkomd door een robot: Alfa leidt ons desgevraagd feilloos naar het zadenrayon. Hij maakt voor het hoofdkantoor ook foto’s van de gondelhoofden en van de thermometers bij de koel- en vriesmeubels. “Ook in Wevelgem testen we zo’n robot.” Omdat klanten in de grote winkel mogelijk niet meteen een adviseur aantreffen, voorziet Aveve zeven adviespunten, waar je een medewerker kan oproepen. Bij digitale kiosken kunnen shoppers productinformatie opzoeken.
Mooi is de ruime plantenafdeling, een groeiende categorie. Hier staan de planten opgesteld volgens hun eigenschappen en vereisten: schaduwminnend, zonnekloppers, decoratief, luchtzuiverend… Een illustratie van denken in oplossingen voor de klant. Opmerkelijk is de grote aandacht voor biodiversiteit, met voederbakjes en huisjes voor onder andere eekhoorns, egels en insecten. Een heuse biodiversiteitswand geeft tips om je tuin aantrekkelijker te maken voor nuttige insecten, egels en vogels.
Ruimte voor startups
Ook diervoeding is een groeiende categorie. De trend naar “humanisering” zet zich door, met premiummerken als Charlie’s Choice (met voer op basis van insecten). Dat geldt niet alleen voor honden en katten, maar ook voor kippen bijvoorbeeld: mensen investeren in een mooi hok, beter voer, speeltjes en schommels.
Uiteraard blijft thuisbakken een focus, met toenemende aandacht voor gezondheid: glutenvrij, suikervrij, zuurdesembrood… Op de voedingsafdeling is er ruimte voor startups en producten van lokale boeren, zoals aardappelen en wortelen. “Wij hebben als eersten het limonademerk Ritchie gelanceerd. We hebben de bieren van Hof Van Dormael en Boer Bloem, de laagcalorische dorstlessers van Pomton, de biologische ontbijtgranen van Turtle, de sauzen van Think Tomato…”
Inclusie en duurzaamheid
Inclusie is voor Aveve belangrijk: de retailer stapt overtuigd mee in het project “De warmste entree” van handelsfederatie Comeos. Tijdens prikkelarme dinsdagochtenden gaat tussen 9 en 10u de muziek uit. De retailer overweegt prikkelarm winkelen in de toekomst nog uit te breiden door bijvoorbeeld de winkelverlichting of het kassageluid te dimmen. Klanten vinden aangepaste winkelkarretjes voor rolstoelgebruikers, winkelwagens voor kinderen, verschillende kinderhoekjes en brede winkelgangen.
Daarnaast zijn er duurzaamheidsinitiatieven zoals laadpalen, regenwaterrecuperatie, ledverlichting, zonnepanelen, een insectenhotel op de parking. Aveve plant ook vaker herbruikbare displays te gebruiken.
Vier tot zes openingen per jaar
Het merendeel van de nu bijna 200 winkels in België – samen goed voor zo’n 90% van de omzet – is intussen omgebouwd naar het recentste winkelconcept. Een kwart van die winkels baat Aveve zelf uit, de andere zijn franchisewinkels. Of de retailer nog expansieplannen heeft? “We hebben al een goede nationale dekking, maar er zijn nog opportuniteiten, zeker in Wallonië. We openen vier tot zes nieuwe winkels per jaar.”
De webshop realiseert intussen de omzet van een kleine winkel, maar de fysieke winkel blijft voor Aveve de basis: hier kunnen klanten immers het best terecht voor expertadvies.