Home Depot, Amerika’s grootste woon- en DHZ-keten, heeft zopas beter dan verwachte kwartaalresultaten gepubliceerd. Met dank aan de herstellende huizenmarkt en het ongewoon warme weer voor de tijd van het jaar.
Bijna 10% groei in laatste kwartaal
Home Depot zag zijn omzet in het vierde kwartaal (eindigend op 31 januari) toenemen met 9,5% tot 20,98 miljard dollar, een slordige 19,05 miljard euro. Op vergelijkbare basis was er een stijging met 7,1%. Ook de nettowinst ging er mooi op vooruit: +6,6% tot 1,47 miljard dollar of omgerekend 1,33 miljard euro.
Op zijn Amerikaanse thuismarkt zag de keten de verkoop in vestigingen die al langer dan een jaar open zijn, stijgen met 8,9%. Daarmee doet de woonwinkelketen beter dan de verwachtingen: de analisten hadden gerekend op een stijging met zo’n 5,3%.
Home Depot wist volop te profiteren van de herstellende huizenmarkt (als gevolg van de lage rente) en de heropleving van de economie. Dat laatste heeft geleid tot meer jobs, meer loon en ook meer kredietverstrekking, waardoor consumenten meer zijn gaan uitgeven voor het onderhoud en de renovatie van hun huizen. Tegelijk heeft het ongewoon warme weer voor de tijd van het jaar ook de verkoop van outdoor-spullen aangezwengeld.
Recordjaar
Over heel 2015 realiseerde Home Depot een recordomzet van 88,5 miljard dollar (ca 80,36 miljard euro), een stijging met 6,4%. Voor 2016 rekent de groep uit Atlanta op een iets lagere omzetgroei van 5,1 à 6%. De jaaromzet zou dan ergens tussen de 84,5 à 85,2 miljard euro uitkomen. Het management ziet de vergelijkbare omzet dit jaar 3,7 à 4,5% groeien.
Woensdag maakt Lowe’s, de kleinere rivaal van Home Depot, zijn resultaten bekend. Samen domineren beide woonketens de Amerikaanse doe-het-zelfmarkt: hun prestaties worden traditiegetrouw met argusogen bekeken, omdat ze een goede graadmeter zijn voor de gezondheid en de heropleving van de Amerikaanse huizenmarkt.