Binnen amper één maand is het zover: ruim 400 professionals van de DIY & Home Improvement sector uit meer dan dertig landen verzamelen straks in hartje Brussel voor de eerste Global DIY Summit.
Korte historiek
Twaalf jaar geleden namen enkele Belgische pioniers, waaronder Paul Bonne (Sales Director Henkel) en Gilbert Van der Voort (CEO Calodar), een initiatief dat binnen de kortste keren zou leiden tot een baanbrekende interactie tussen winkelorganisaties en leveranciers in binnen- en buitenland. In het najaar van 1999 werd Febin opgericht, de Belgische Vereniging voor DHZ-leveranciers. In het kielzog van dit vernieuwend initiatief koppelde Fedoz – destijds de organisatie voor Zelfstandige DHZ-detailhandel – zich aan deze beloftevolle kluskar die weldra Europese vleugels zou krijgen.
De beweging zou snel leiden tot de oprichting van The Belgian DIY Association (beter bekend als BDA), die bijna tien jaar lang geleid zou worden door Thierry Coeman. Als overkoepelende organisatie fungeerde ze als klankbord voor de manier waarop retail, detailhandel en industrie het klusgedrag dienden te promoten. Boegbeelden, waaronder Rudi Petit-Jean (Gamma), Bertrand Verheyen (Freetime) en Erwin Van Osta (Hubo), verwezenlijkten samen met leveranciers wat vaak onmogelijk bleek in andere retailsegmenten: gemeenschappelijke en doordachte retailmarketingprojecten – waaronder consumentenonderzoek, optimalisering van logistieke processen en standaardisering van technologieën – opstarten en begeleiden ten behoeve van de eindgebruiker.
Deze opmerkelijke vorm van ‘toegevoegde waarde creëren’ werd snel opgemerkt in het buitenland. Logischerwijze namen diezelfde Bonne, Van der Voort en Coeman hun pelsgrimstok in handen om, met Europese ambities, het project toe te lichten in Parijs, Londen en Berlijn. Hun inspanningen groeiden uit tot de oprichting van Fediyma, de Europese koepelvereniging voor leveranciers, en enkele jaren later tot de oprichting van Edra, de Europese retailorganisatie. Nadien werd dit zelfs uitgebreid tot het wereldnetwerk Ghin (Global Home Improvement Network).
De dynamiek was niet meer te stoppen: in 2001 en 2003 werden in Brussel het eerste en het tweede Fediyma Congres georganiseerd op initiatief van de Europese merkenfabrikanten. Na het vertrek van Yves Rambaud, destijds topman van het Franse Unibal en tevens brein achter het Fediyma Congres, werd het evenwel wat stil. Er werd een soort sabbatical ingelast alvorens in 2007 een derde editie plaatsvond, dit keer in Barcelona.
Nadien werden nauwere banden gesmeed tussen Edra, de Europese overkoepelende organisatie voor distributeurs, en Fediyma, het alter ego voor fabrikanten, hetgeen in 2010 leidde tot een gezamenlijk congres in Wenen. Het succes was dermate groot – en het verwachtingspatroon evenzo – dat beslist werd om er een jaarlijkse bijeenkomst van te maken onder de nieuwe noemer ‘Global DIY Summit’.
Finaal opteerde ook Fedis (nu Comeos) begin 2011 onder leiding van Yvon Vanden Abeele, de kranige zeventiger van Homing-DIY die nu aan het hoofd staat van BDA, om aan te sluiten.
Brussel hoofdstad van DIY & Home Improvement
De drijfveer achter deze Europese droom is John Herbert, sedert 2004 Secretaris-Generaal van Edra. John vierde zonet zijn 70e verjaardag en weet op zijn leeftijd nog menigeen te verbazen (van klussen blijf je jong). Als voormalig topman bij Home Depot Expo Design (marktleider in de US) en Knauber (Duitse challenger), alsook voorzitter van de Duitse retailorganisatie BHB, kent hij als geen ander het klappen van de zweep.
In zijn hoedanigheid als Edra-secretaris reist John Herbert vandaag de wereld rond – terwijl u dit leest geeft hij een lezing op de National Hardware Show in Las Vegas waar de Canadese Dr. Jayne Seagrave wordt ingehuldigd als nieuwe President van de World DIY Council – om retailers uit alle uithoeken van de planeet de mogelijkheid te bieden hun expertise te delen ten behoeve van de promotie van DIY & Home Improvement. Vandaag telt de organisatie 31 leden, actief in 47 landen en opererend met duizenden winkels (Leroy-Merlin, B&Q, Hubo, Bunnings en noem maar op).
Op de affiche van deze eerste Global Summit uitgave – een duo-organisatie Edra-Fediyma welteverstaan – prijken dan ook ronkende namen, waaronder de CEO van Rona (markleider in Canada), Kingfisher (markleider in Europa), Bunnings (markleider in Australië), een topman van Lowe’s (nummer 2 in de VS), Sodimac (markleider in Chili) en HCL (marktleider in India).
De rode draad voor de ruim 20 spreekbeurten is de focus op de toekomst: wat komt er allemaal op ons af en hoe dienen we pasklare oplossingen te voorzien in het strategisch beleid? Eén van de hoogtepunten vormt ongetwijfeld het panelgesprek tussen enkele sleutelspelers aan retail- en industriezijde. Moderator Thierry Coeman mag, als enige Belg op het podium, dit uniek gezelschap in goede banen leiden.
De voedingsbodem voor dit hoogtepunt wordt gebracht door David Sinclair, een bekende Britse retailexpert. David zal de toon aangeven aan de hand van een visionaire toespraak over ontwikkelingen in retail en industrie. Zijn betoog luidt ‘Collaborative Partnerships for Tomorrow’s Customers’ en vertrekt vanuit een breed perspectief. Hij legt uit welke maatschappelijke en macro-economische ontwikkelingen nu al – en straks nog meer – impact op het klusgedrag hebben en hoe de machtsverhoudingen zich zullen accentueren omwille van tegenstrijdige belangen.
Niet enkel rozengeur en maneschijn
De uitdaging om aan die marktontwikkelingen invulling te geven is niet gering. Sedert de recessie zijn de spanningsvelden tussen winkelbedrijven en fabrikanten opgedreven. De immense druk op de nettomarge zorgt er onder meer voor dat het voor fabrikanten steeds moeilijker wordt om de nodige middelen vrij te maken voor Onderzoek en Ontwikkeling. Daarenboven hebben de inkrimpende koopkracht, de stagnatie in de woningbouw en de wisselende weersomstandigheden meer greep gekregen op de omzet.
Kostenbesparingen in alle disciplines (logistiek, marketing, personeel, etc.) hebben behoorlijk wat sporen nagelaten. Vooral de leveringsgraad lijkt een cruciaal pijnpunt te blijven waar weinig fabrikanten een kant-en-klare oplossing voor kunnen bieden, omwille van productieproblemen in het Verre Oosten. Just-in-time en Out-of-stock vormen een moeilijke tweespalt.
Last but not least is er het toenemende machtsconflict over de rol (productie en marketing) en de functie (betrouwbaarheidsfactor) van store brands versus A-merken.
Naast al deze operationele aspecten is er volgens Thierry Coeman, retailmarketingexpert, ook een nieuwe ontwikkeling in de professionele relatie. Enerzijds deed een nieuwe generatie van ex-foodinkopers zijn intrede, wat snel leidde tot een nieuwe relatiecultuur. Anderzijds werd een nieuw profiel van managers aangeworven bij retailorganisaties die in handen kwamen van privé-investeerders (Maxeda Groep met Brico-Praxis-Formido). Dergelijke spelers leggen vooral een sterke focus op kwartaalresultaten. In de doe-het-zelfsector bewees onder meer het bankroet van Focus DIY dat dit echter niet steeds de juiste strategie is.
Toch zijn er winnaars die zich weten te onderscheiden. Zo zijn er pur sang DHZ-retailers als Hornbach (volgens GfK +7% in het laatste kwartaal) die de concurrentie in Nederland (Praxis, Gamma) met lengten voorsprong in verlegenheid brengt. Hubo België verdubbelde dan weer op enkele jaren tijd zijn winkelpark, wordt door consumenten meer dan waarschijnlijk opnieuw Beste Winkel van het land verkozen en wint vooral aan competitief voordeel dankzij zijn sterke ‘likeability factor’ bij stakeholders.
Creatieve marketing op de winkelvloer
Er liggen voor retailers en leveranciers nochtans prachtige kansen voor het grijpen. “Tijdens een recent bezoek aan Bunnings in Melbourne en Sydney stelde ik vast hoe de Australische marktleider samen met merkenfabrikanten zoals Henkel opnieuw leven in de brouwerij blaast, met name door mini-workshops thematisch aan te pakken op doordachte momenten van de dag en de week,” stelt retail marketing expert Thierry Coeman. “Een latente verwachting bij een zeer grote doelgroep kan worden opgewekt door het klussen gewoonweg toegankelijker en plezanter te maken. Klaarblijkelijk zien weinigen dit vandaag voldoende in, bij gebrek aan marketinggerichtheid bij inkopers en wegens category managers die zich vastklampen aan price drivenness.”
Daarenboven is er nog het succesvolle tuinsegment (met groeicijfers van +5 à 6 %) om aan te tonen dat de toekomst niet alleen groener wordt bij de buurman, maar vooral rooskleurig is voor diegenen die de meest optimale partnerships opstarten (denk maar aan de educatieve projecten bij Scotts Benelux voor ecologisch tuinieren). Tijdens het panelgesprek wordt net deze vorm van samenwerking sterk benadrukt. De netwerkactiviteiten zijn dan ook legio tijdens deze Summit. Onder andere met de Lifetime Awards uitreikingen zal veel aandacht besteed worden aan de gewaardeerde contactmomenten.
Retail Detail zal, in nauwe samenwerking met Retail Dynamics, uitgebreid verslag brengen met talrijke persoonlijke feedback van de protagonisten. De lezer zal op RetailDetail.eu de komende weken overigens regelmatig DIY retail marketing reflecties aantreffend, surfend op de golven van het aanstormend congres.
Inschrijven voor het congres kan op www.conferencegroup.de/diy2011