Doe-het-zelfgroep Intergamma (Gamma, Karwei) is in 2019 licht gegroeid. Ook sinds de coronacrisis krijgen de bouwmarkten meer bezoekers over de vloer, maar toch bereidt de groep zich voor op verstoringen.
Integratie franchisewinkels afgerond
Intergamma is tevreden met zijn “solide resultaten” in boekjaar 2019: het moederbedrijf van de formules Gamma en Karwei zag de omzet met een kleine 1% stijgen naar 1,7 miljard euro, terwijl de onlineverkoop met 20% groeide tot 145 miljoen euro. Vooral blij is de doe-het-zelfgroep echter met de positieve winstevolutie: het EBITDA ging er vorig jaar met bijna 2% op vooruit naar 134 miljoen euro.
Nochtans was het een jaar met investeringen en kosten: voor het eerst kreeg de groep er eigen winkels bij, door de overname van Van Neerbos Groep. Met 156 winkels in Nederland was Van Neerbos de grootste franchisenemer van Intergamma, wat ervoor zorgde dat de integratie van beide organisaties pas eind 2019 helemaal was afgerond.
14 winkels vernieuwd, 2 dicht
Voor de overname was ook externe financiering nodig, maar de aflossing daarvan gaat sneller dan verwacht: in anderhalf jaar tijd wist Intergamma de schuld te halveren tot 125 miljoen euro. Voor een deel van de openstaande som wist de doe-het-zelfgroep lagere rentes te verkrijgen.
Verder maakte Intergamma werk van zijn omnichannelstrategie: bijna 10% van de omzet kwam via de webshops en apps. Behalve inzetten op e-commerce betekende dat echter ook de vernieuwing van zijn winkelformules: in 2019 zijn veertien bouwmarkten omgebouwd, waarbij Gamma zich meer profileert voor klussen en Karwei voor decoratie. Wel sloten twee winkels de deuren.
Anticiperen op toekomstige verstoringen
Sinds het coronavirus is het het klantenbezoek en marktaandeel toegenomen bij beide ketens, maar de retailer heeft het opvallend genoeg niet over een omzetstijging. Alleen van een onlinegroei maakt Intergamma in een persbericht gewag. De klusspecialist vreest integendeel een sterke negatieve economische impact in de toekomst. Het bedrijf houdt niettemin naar eigen zeggen vast aan haar groeistrategie en commerciële ambities.
“Anticiperend op mogelijke toekomstige verstoringen als gevolg van nieuwe maatregelen, zijn uit voorzorg banken de kredietfaciliteiten verruimd”, zegt CEO Harm-Jan Stoter, die lijkt te waarschuwen voor kostenbesparingen. “De onzekerheid over de ontwikkeling van de economie, het consumentenvertrouwen en de woningmarkt brengt ons ertoe onze bedrijfsprocessen, bedrijfsvoering, investeringsprogramma en kosten doorlopend te evalueren om klaar te zijn voor wijzigende marktomstandigheden in de doe-het-zelfbranche.”