“De muren van winkels worden elastisch. Ook als doe-het-zelfretailer moeten we meer dan een ‘box-mover’ zijn: onze rol ligt in service en begeleiding”, zegt Hubo-topman Erwin Van Osta, die op de RetailDetail Night een unieke Netflix-serie presenteert.
Toekomst gegarandeerd
Na de corona-hausse lijkt het tij gekeerd voor de interieur- en doe-het-zelfbranches, zeker nu ook de renovatiemarkt door de hoge rentes onder druk staat. Bij Hubo verdient dat nuance, vindt Van Osta: “Onze branche is seizoensgevoelig, dus als het voorjaar niet goed is en het najaar uitzonderlijk warm is, laat zich dat voelen. Vorige herfst was er ook de angst voor een energiecrisis, waardoor er een rush was op brandstoffen en elektrische vuurtjes. Natuurlijk tekent dat de vergelijking.”
Hubo blijft marktaandeel winnen, maar kan toch niet aan de algemene volumedaling ontsnappen. Het wordt een vlak jaar, verwacht de topman, die het desalniettemin allesbehalve somber inziet: “Ja, het is een moeilijk economisch klimaat. Maar in België is de koopkracht toch vrij goed beschermd gebleven. Vergeet bovendien niet dat renovatie een plicht is geworden. In die zin is de toekomstige vraag voor ons gegarandeerd.” “Never change a winning team”, klinkt het dus, en dat winnende recept bestaat uit kort op de bal spelen en blijven innoveren.
E-commerce kan de winkel nooit kloppen
Ook op het vlak van digitaliseren was Hubo er als de kippen bij. Online is de snelst groeiende business voor de retailer, al merkt Van Osta wel dat doe-het-zelf een heel fysieke branche blijft. “Zelfs een reus als Home Depot heeft een online-aandeel van 16%, maar 80 à 90% daarvan gaat via click&collect. Is dat dan wel echte e-commerce? Eigenlijk is dat gewoon een reservatiesysteem, hé.”
Bij Hubo is online goed voor 5% van de omzet, maar met slechts 1 à 2% thuislevering. “Persoonlijk had ik gedacht dat het sneller zou groeien, maar België is natuurlijk een klein land met een heel hoge winkeldensiteit. Op een kwartiertje rijden heeft iedereen wel een bouwmarkt. Als je gewoon in de wagen springt en tot de winkel rijdt, ben je sowieso sneller dan e-commerce ooit kan zijn.”
Het fysieke winkelpunt blijft bijgevolg ontzettend belangrijk. “De muren van de winkel worden wel elastisch. Klanten laten heel wat bestellingen uit het grotere online-aanbod leveren in de winkels.”
Ook doe-het-zelfretail wordt service
De definitie van een winkel wordt zelf ook elastisch, als het aan Van Osta ligt. “Het moet vandaag verder gaan dan box-moven. De toekomst zit in ontzorgen en service geven aan de klant: er is voor ons een rol weggelegd in adviseren en begeleiden.” Hubo zet voor die ontzorging steeds meer in op data, maar ook op duurzamere servicemodellen.
“Tweedehands is geen revolutie, maar wel een onmiskenbare evolutie. In mode groeit tweedehands sneller dan fast-fashion. Natuurlijk zijn er in doe-het-zelf dan ook kansen voor duurzaamheid en hergebruik”, besluit Van Osta. Hoe hij dat precies ziet, deelt hij met een heel bijzondere presentatie (“het wordt een Netflix-serie”) op de RetailDetail Night op 23 november. “Het belooft spectaculair te worden!”