De Britse doe-het-zelfgigant Kingfisher kijkt met gemengde gevoelens terug op het tweede kwartaal: terwijl de Britse winkeldochters sterke groei neerzetten, zien de Franse dochterketens hun omzet dalen.
Kwartaalomzet van ruim 3 miljard pond
De groepsomzet van Kingfisher is in het tweede kwartaal (tot 31 juli) afgeklokt op 3,026 miljard pond, omgerekend 3,5 miljard euro. Dat is 3% meer op vergelijkbare basis en bij constante wisselkoersen: daarmee doet de groep iets minder goed dan in het eerste kwartaal, toen de groei nog uitkwam op +3,6%.
Al bij al een “solide verkoopprestatie”, aldus CEO Véronique Laury, en dat in een context van “economische onzekerheid door de Brexit.” Al ziet zij “tot nog toe nog geen duidelijk teken van enige impact [van de Brexit] op de vraag.”
Vasteland zorgt voor dip
Opvallend is wel de uiteenlopende prestatie aan weerszijden van het Kanaal: terwijl de omzet van B&Q en Screwfix er de voorbije drie maanden in het Verenigd Koninkrijk en Ierland op vergelijkbare basis en bij constante wisselkoersen 7,2% op vooruitging (een vol procentpunt beter dan tijdens het eerste kwartaal), zagen Castorama en Brico Dépôt diezelfde omzet liefst 3,2% dalen, een gevolg van het ‘hete’ sociale voorjaar en het slechte weer in Frankrijk.
In Polen blijft Kingfisher groeien als kool (+7,3%), al is er ook daar sprake van enige groeivertraging: in het eerste kwartaal kon de Poolse tak nog uitpakken met een +10,8%.
In de marge van de kwartaalresultaten meldt Kingfisher dat het zijn resterende 30% in B&Q China nu ook van de hand heeft gedaan. De groep ontving daarvoor 63 miljoen pond in cash, omgerekend een slordige 73 miljoen euro.