Cras Woodshops, een houthandel voor professionals, lanceert een nieuwe strategie: het 144-jaar oude familiebedrijf heet voortaan gewoon Cras en gaat voor expansie, ook online.
Vijf jaar verandering
B2B-houthandelaar Cras Woodshops, goed voor zeventien winkels in België, meet zich een nieuwe strategie aan. Om duidelijk te maken dat het familiebedrijf meer dan hout alleen verkoopt, is de naam voortaan simpelweg Cras. Bij de krasse 144-jarige zijn namelijk al zeven categoriemanagers aan de slag, die het assortiment voor vakmannen uitbreidden met onder andere composiet, gipskarton en isolatie.
“Dit is voor ons hét moment om een vernieuwde, uitgepuurde boodschap de wereld in te sturen”, zegt Kenneth Tallir, omnichannelmarketingmanager bij Cras. “Enerzijds omdat het bedrijf de afgelopen vijf jaar danig is veranderd en anderzijds omdat we ambitieuze groeiplannen hebben.”
Weldra kunnen professionele klanten er ook online terecht, om te bestellen op een klantenplatform of met vragen via WhatsApp, Facebook Messenger en andere digitale kanalen. Afhalen maakt het bedrijf ondertussen efficiënter met een Cras-nachtsas in sommige winkels en een ‘fast flow’-balie voor tijdens de openingsuren. Daar kunnen op voorhand bestelde goederen sneller worden opgehaald.
Meer winkels op komst
In Oostende bouwt Cras bovendien aan een volledig nieuw winkelconcept. De winkel, die rond het bouwverlof klaar moet zijn, is sterker op advies en service gericht. In de ‘pro-space’ vinden vakmannen stalen, maquettes en tools, terwijl bezoekers via QR-codes materialen kunnen inlezen voor alle technische info. Terwijl klanten wachten op hun verzaagde plaat, krijgen ze koffie en info via digitale beeldschermen.
‘Cras 2.0’, zoals Tallir het noemt, heeft met het nieuwe concept al expansie op het oog. “Een recente oefening op basis van uitgebreide data leert ons dat er nog aanzienlijk potentieel is in de markt voor ons Cras-concept. Hoeveel extra Cras-shops er precies zullen bijkomen laten we (nog even) in het midden, maar we blijven wel ambitieus op dat vlak.”
Naar analogie met de Europese Green Deal wil Cras bovendien de eigen CO2-uitstoot tegen 2030 met 55% reduceren. Het bedrijf werkt onder andere met zonnepanelen en lokale houtsoorten, en is een concreet actieplan aan het ontwikkelen.