In Waterloo lanceert BricoPlanit (Maxeda) een volledig nieuw winkelconcept, dat meer nadruk legt op inspiratie en decoratie om vrouwelijke klanten aan te spreken: “Vrouwen nemen 80 % van de beslissingen over klus- en renovatiewerken in de woning.”
Vier woonstijlen
De nieuwe vestiging, op de Carrefoursite in Mont-Saint-Jean, is ruim 10.000 vierkante meter groot en beschikt ook over een bijna 1.000 vierkante meter grote drive-in voor bouwmaterialen. Naast de vertrouwde afdelingen met technische producten liggen de accenten meer op inspiratie en decoratie. Bij het binnenkomen worden de klanten verwelkomd in een zeer ruime verlichtingsafdeling, en verderop bevindt zich de sfeervolle afdeling decoratie, die is opgedeeld in vier verschillende woningen met een eigen stijl. Het hele aanbod is daarrond opgebouwd. Om te voldoen aan ieders smaak en verwachting is elke woning geïnspireerd op een specifiek universum: Casa Exotic (speels en kleurrijk, met papegaaien als rode draad), Ethnic Factory (warme tonen, wat Afrikaans geïnspireerd), Japandi Spirit (zen, een mix van oosters en Scandinavisch strak) en Chic Living (meer luxe, met marmer en goud).
Met dit winkelconcept wil het bedrijf effectief een vrouwelijker publiek bereiken. “Naar een grote doe-het-zelfzaak als BricoPlanit komen mensen voor grotere projecten, zoals een badkamerrenovatie, een nieuwe vloer of een heraanleg van de tuin. Vrouwen nemen 80 % van de beslissingen als het gaat om dat soort klus- en renovatiewerken in de woning. Daar willen we beter op inspelen”, zegt Ralph Berteaux, Managing Director bij BricoPlanit.
De winkel heeft wel 50.000 referenties op voorraad en gaat prat op de grootste keuze in tegels, houten vloeren en deuren, onder andere. De vestiging heeft een afhaalmagazijn en fungeert ook als afhaalpunt voor onlinebestellingen. Binnenkort opent de retailer trouwens een nieuwe webshop. Voor grotere klussen (of voor mensen met twee linkerhanden) kan de klant een beroep doen op installatie aan huis.