Het nieuwe bloemen- en plantenmerk Certi wil zijn concept uitrollen naar stadswinkels en shop-in-shops in tuincentra in Nederland en België. De eerste locatie ging onlangs van start bij Tuincentrum Kolbach in Rijswijk.
Ook stadswinkels
Certi ziet kansen voor twintig shop-in-shops in tuincentra en honderd stadswinkels in Nederland en voor zestig tot tachtig winkels in Belgie. In Duitsland heeft Certi momenteel zes winkels, achttien shop-in-shops in tuincentra en een webshop. De initiatiefnemers willen binnen drie jaar 5% van de bloemen- en plantensector bij Certi onderbrengen, schrijft het Financieele Dagblad.
Certi is actief sinds maart 2012, maar werd als merk onlangs gelanceerd door Bloemenveiling FloraHolland en groothandel W. Timmermans & Zn. Beide bedrijven startten de reclamecampagne ‘Eerlijk bloeit het langst’ om het concept onder de aandacht te brengen.
Online van kweker naar consument
Certi wil zich naast fysieke verkooppunten in bloemenwinkels en tuincentra ook met een online platform aan de consument verbinden. Kwekers omzeilen met het merk de veiling, groothandel en retailkanaal. Een kortere keten moet hen volgens de oprichters gelegenheid geven om een betere kwaliteit te bieden en een eerlijke prijs te vragen. “Kwekers verdienen door dit businessmodel altijd 10 tot 15% meer aan hun product. Dit kan in sommige gevallen oplopen tot wel 34%”, verwacht merkmanager John Zwaan.
Het merk selecteert naar eigen zeggen bloemen en planten bij geselecteerde kwekers in het topsegment. De producten worden vers bij de kweker afgehaald en staan binnen 24 uur op de winkelvloer of bij de consument thuis.
Beperkt assortiment vermindert keuzestress
Certi brengt een beperkt assortiment bloemen en planten met populaire producten. De consument ervaart hierdoor minder keuzestress en zal gemakkelijker de juiste bloemen of planten kopen, verwacht Jan van Ballegooijen. Een bloemenwinkel van 50 m² presenteerde voor de ombouw naar Certi-assortiment 150 verschillende soorten bloemen en planten. In de nieuwe uitstraling ging dit naar 15 potplanten en 25 artikelen bloemen met aanvullend een boekettenlijn.
“Wanneer consumenten na veertien dagen terug komen en vragen om een nieuwe bos rozen is de behoefte ingevuld en de vraag naar nieuw product aanwezig. Herhalingsaankopen door positieve ervaringen zorgen voor groei”, aldus Van Ballegooijen. Wanneer consumenten positieve ervaringen met bloemen en planten hebben, kunnen tuincentra met shop-in-shops de cadeaumarkt terugwinnen, stelt hij.