Van 8 tot 16 maart loopt in ons land opnieuw de ‘Brico Makers Fair’, het jaarlijks retail event voor de medewerkers en partners van de doe-het-zelfketen. Het event vindt, ondanks de pandemie, op maar liefst acht verschillende locaties plaats.
Let’s get Phygital
Tina De Vits, manager learning en development, licht toe hoe Brico en BricoPlanit ervoor zorgt dat mensen hun ‘hybride’ evenement ook fysiek kunnen bezoeken: “Vorige jaren waren onze leveranciers op de beurs aanwezig om nieuwe collecties toe te lichten, demo’s te geven en onze medewerkers klaar te stomen voor de start van het nieuwe seizoen. Dit jaar was dat uiteraard niet mogelijk.”
Brico ging daarom op zoek naar een coronaproof alternatief. “We hebben ervoor gekozen om van onze klassieke ‘makersbeurs’ een digitale versie te maken. Maar aangezien niet alle werknemers beschikken over de nodige tools om online te volgen en onze leveranciers ervan overtuigd waren dat een online evenement niet genoeg kijklustigen zou lokken, gingen we nog een stap verder: We bouwden het digitale platform volledig na. Dat resulteerde in een soort doolhof waar je doorheen kan wandelen en met behulp van een iPad onze tachtig leveranciers op een interactieve manier kan ontdekken. De leveranciers delen hun expertise via vooraf opgenomen filmpjes. Om deze video’s te realiseren, sloegen we de handen in elkaar met Dobbit TV. Zo konden ook onze buitenlandse leveranciers meedoen.”
Coronaproof
Brico volgt de veiligheidsmaatregelen tijdens het evenement strikt op. “Om te beginnen beschikken we over een ruimte van meer dan duizend vierkante meter. Om voldoende verluchting te creëeren, gebruiken we daar maar de helft van. De medewerkers zijn opgedeeld in groepen van vijftien personen en bezoeken de Makers Fair op vaste tijdstippen. Om het besmettingsgevaar zo goed mogelijk in te perken, mogen ze maximaal een kwartier op voorhand aanwezig zijn. We raden ook af om te carpoolen richting het evenement. Mondmaskers zijn uiteraard verplicht en onze veiligheidsdienst heeft de exporuimte voorzien van alcoholgel en affiches die de mensen informeert over de regels. De parcours zijn ook zodanig uitgestippeld dat de mensen elkaar niet kunnen kruisen en dus voldoende afstand kunnen bewaren.”
Workshops
Op het parcours kunnen de werknemers deelnemen aan workshops die op voorhand zijn opgenomen. De video’s tonen klusprojecten waarbij de instructeurs werken met nieuwe producten die straks in de winkels zullen liggen. Nadien wordt de kennis van de medewerkers over de getoonde materialen getest aan de hand van een quiz. Daarnaast is er ook een specifiek programma voorzien voor de kassamedewerkers. “Onze waarden en normen komen er aan bod en de kassamedewerkers leren er hoe ze het best klantgericht kunnen werken. Verder geven onze aankoopdirecteuren interne informatie. Zij vertellen de medewerkers alles over nieuwe dossiers en assortimentswissels en over de bedrijfsstrategie waar Brico de komende periode naartoe wil.”
Op de Makers Fair kunnen bezoekers ook halt houden bij een ruimte die hen een inkijk geven in het reilen en zeilen van de Brico fabrieken in het verre Oosten, waar een deel van de producten en merken van de doe-het-zelfketen worden gemaakt.