Doe-het-zelfketen Brico heeft een spaaractie stopgezet, nadat er massaal fraude werd gepleegd met de zegeltjes. Test-Aankoop vindt dat Brico de zaak beter had moeten aanpakken en zich op de fraudeurs moet richten.
Tienduizenden euro’s
Bij de spaaractie kregen klanten van Brico per aankoopschijf van tien euro een zegel. Vijf zegels konden ze inruilen voor een korting van vijf euro. Tien zegels waren goed voor een waardebon van 15 euro.
Die zegels werden echter op grote schaal nagemaakt, volgens Brico. “De vervalste zegeltjes duiken zowat overal in België op in onze winkels. We zien geen andere mogelijkheid dan onze spaaractie vroegtijdig stop te zetten. Want dit kost ons veel geld”, aldus Rudi Schautteet, operationeel directeur van Brico.
De fraude heeft alvast voor flink wat schade gezorgd, want de vervalsers zouden al voor enkele tienduizenden euro’s aan waardebonnen vergaard hebben met de valse zegels. Klanten kunnen hun volle kaarten wel nog inruilen, maar het personeel wordt op het hart gedrukt de kaarten bijzonder goed na te kijken.
Brico had in de eigen regels aangegeven dat het mogelijk was om de actie vroegtijdig stop te zetten, maar bij Test-Aankoop vinden ze dat het probleem fout wordt aangepakt. “Wij hadden liever gezien dat Brico alles in het werk had gesteld om de fraudeurs eruit te halen, in plaats van meteen al hun klanten af te straffen voor de ontdekte fraude.”