Opvolging en daadkracht
De distributeurs willen met het samengaan inspelen op een verwachte consolidatie in de sector. Die bestaat nu grotendeels nog uit familiale kmo’s, die vaak niet zeker zijn van opvolging. De kans dat zij door grotere groepen worden opgekocht, is dan ook reëel. Ook kunnen investeringen over een groter volume worden afgeschreven. Dat is onder meer van toepassing voor de uitbouw van e-commerce.
Voorts laat de bundeling hen toe om hun klanten een ruimer aanbod aan te bieden, aangezien de specialiteiten van beide ondernemingen nu in de twee vestigingen zullen worden verkocht. Dat geldt onder meer voor maatwerk in natuursteen, maatwerk in zink en op maat verzaagde en gefreesde gevel- en bouwplaten.
Familiale bouwmarkten
Ottevaere en Van der Gucht kennen mekaar al meer dan 35 jaar via de aankoopgroepering Adimat/Bouw.Punt. Ottevaere heeft een voorgeschiedenis van 110 jaar en wordt nu geleid door de vierde generatie. Bij Van der Gucht staat 65 jaar op de teller: dat bedrijf zit aan de derde generatie.
Ottevaere Bouwmaterialen realiseerde vorig boekjaar een omzet van 16,9 miljoen euro, waarop het een nettowinst van 242.000 euro realiseerde. Bij Van der Gucht Bouw werden voor 15,3 miljoen euro aan verkopen geboekt, waarop 310.000 euro nettowinst overbleef. Samen stellen ze meer dan zeventig mensen te werk.