X2O, de ambitieuze badkamerketen met 45 winkels in de Benelux, opent op 10 september een eerste winkel in Duitsland. De retailer ziet mogelijkheden voor zijn ‘buy it yourself’ concept bij de oosterburen.
Hoge koopkracht
Het eerste Duitse filiaal van X2O opent in Mülheim an der Ruhr in de welvarende deelstaat Noordrijn-Westfalen, de regio met de hoogste koopkracht in het land. Een showroom met een perfecte ligging, zegt de retailer: hij opent in een winkelgebied vlakbij de snelweg, waar ook grote namen als Takko Fashion, Tchibo, MediaMarkt, Metro, Aldi en Lidl actief zijn.
De retailer ziet kansen voor zijn in Duitsland unieke ‘buy it yourself’-concept, waarbij de eindklant de commissie houdt. De lancering kondigt X20 aan met een guerrilla-marketingactie: in het stadscentrum verschijnen badkuipen met daarin de bekende gele badeendjes van het merk en de boodschap “Mehr Bad als du denkst”.
X2O is onderdeel van Beliving, de retailholding van de discrete ondernemer Jan Ollevier waartoe ook meubelketen Juntoo en tuinmeubelspecialist Exterioo behoren. In oktober vorig jaar raakte bekend dat die groep de zakenbank JP Morgan zou hebben ingeschakeld op zoek naar een investeerder of overnemer. Ollevier heeft momenteel 68,45% van de aandelen in handen, investeringsfonds Vendis 26,6%.