Aveve rolt een eigen webshop en een “click & collect”-service in zijn winkels uit. Zo wil de retailer zich ook klaarmaken voor een eventuele nieuwe lockdown.
Veilig in coronatijden
Aveve zet zijn eerste stappen in de e-commerce met de lancering van click & collect. Klanten kunnen vanaf nu online producten reserveren in de webshop en die vervolgens ophalen in een van de 115 deelnemende winkels van de keten. “Na de lancering van een nieuw winkelconcept vorig jaar willen we onze winkels nu voorbereiden op de toekomst door deze Click & Collect-service aan te bieden”, zegt Stefan De Clercq, sinds begin dit jaar retailverantwoordelijke bij moederbedrijf Arvesta.
Hoewel het volgens De Clercq “een logische stap in de groei van Aveve” is, heeft ook de coronapandemie er wat mee te maken. De retailer wil zo een veilig alternatief bieden en het winkelbezoek zo kort en efficiënt mogelijk maken, terwijl de winkels ook hopen op deze manier open te kunnen blijven, moest er een nieuwe lockdown komen.
Aanbod nog niet volledig
Tijdens de eerste lockdown was er alvast een run op de winkels van de landbouwleverancier, omdat consumenten massaal landelijke geneugten zoals tuinieren en broodbakken herontdekten. De click&collect-service zal er wel niet zijn voor wie grote haast heeft: bestelde artikelen kunnen binnen de twee werkdagen worden opgehaald.
Ook doen op dit moment nog niet alle vestigingen mee, al is het de bedoeling om het aantal deelnemende winkels “op lange termijn” te vergroten. In eerste instantie gaat de webshop van start met een selectie typische najaarsproducten, en een focus op voeding – zowel voor mens als dier. Het aanbod zal geleidelijk aan uitbreiden, in het voorjaar ook met meer tuinartikelen.