Het plotse afscheid van formuledirecteur Rudi Petit-Jean bij Gamma België roept heel wat vragen op over de toekomst van de doe-het-zelfketen, die in woelig vaarwater zit door ruziënde aandeelhouders.
In de sterren geschreven
Voor insiders komt het vertrek van Petit-Jean niet meteen als een grote verrassing. “Het stond in de sterren geschreven”, horen we. Hij zat al een tijdje in een ongemakkelijke positie, tussen de groepsdirectie aan de ene kant en de Belgische franchisenemers aan de andere kant.
Wat is er aan de hand bij Intergamma? RetailDetail schreef eerder al over de strubbelingen bij de aandeelhouders. De Ierse groep CRH, die net geen 50% van de aandelen de doe-het-zelfgroep in handen heeft, wil die aandelen verkopen. Ook Bricorama (3% van de aandelen) wil zijn belang van de hand doen. De zelfstandige winkeluitbaters (eigenaar van 43,9% van de aandelen) en de directie (die 6% in handen heeft) raken er niet uit.
Uit goede bron weten we dat Rudi Petit-Jean een vernieuwend toekomstplan klaar had voor de doe-het-zelfretailer, maar de ondernemers gaven niet thuis. Is de doe-het-zelfsector nog niet rijp voor innovatie? De vraag stellen is ze beantwoorden…
Nieuwe uitdaging
RetailDetail vroeg aan enkele collega’s en insiders wat ze denken van het opmerkelijk nieuws. “Ik vind Rudi een zeer gewaardeerde collega. Het zal zeker een verlies zijn voor Gamma België,” meent Erwin Van Osta, gedelegeerd bestuurder van Hubo. “Als de kapitein het schip verlaat, is de bemanning steeds een beetje stuurloos. Misschien kunnen wij hen slepen? Anderzijds is iedereen vervangbaar en zal de organisatie snel een nieuwe kapitein aan boord brengen, maar dat zal geen sinecure zijn.”
Of er volgens hem meer aan de hand is? “Ik ken uiteraard de interne keuken niet, maar in de markt en in de pers leeft wel het verhaal dat het hommeles is met de franchisenemers van Gamma. Ik kan zijn beslissing wel plaatsen. Na meer dan twintig jaar is Rudi waarschijnlijk aan een nieuwe uitdaging toe. En de laatste jaren waren niet zijn meest gelukzalige in de business. In ieder geval wens ik hem heel veel succes toe.”
“Niet enkel Gamma, maar de hele doe-het-zelfsector zal Rudi missen, zegt Dieter Struye, general manager van Brico & Brico Plan-IT. “Hij is een man van warme menselijke relaties, die ervoor zorgde dat alle partners in de sector met elkaar bleven praten, zowel leveranciers als collega-retailers. Hij nam verschillende initiatieven die de samenwerking in de hele sector ten goede kwamen.” Een opvolger krijgt het niet makkelijk want de gouden jaren in de doe-het-zelf zijn voorbij. “Vandaag is het vechten voor groei. Zonder een grote passie voor doe-het-zelf red je het niet, maar ook menselijke relaties blijven erg belangrijk.”
Logge achterban
Eddy Priem, die van 1993 tot 1998 directeur was van Gamma België, kent Rudi Petit-Jean al heel lang: “Ik heb hem aangeworven toen ik general manager was bij Expert. Hij kwam toen pas van de schoolbanken. Later is hij mij gevolgd naar Gamma. We hebben gedurende jaren nauw samengewerkt. Dit is een groot verlies voor Gamma. Het is sterk dat Rudi het zo lang heeft volgehouden bij dit heel politieke bedrijf. Hij is dan ook een bemiddelaar, een verzoener. Hij heeft veel gerealiseerd voor Gamma, maar werd ook vaak tegengehouden door de logge achterban bij de groep. Hij had dus nog meer kunnen bereiken, maar de verdeeldheid bij de ondernemers is een grote handicap voor de keten.”
Waar moet het nu heen met Gamma? “Doe-het-zelf moet op zoek naar een nieuw evenwicht tussen fysieke retail en e-commerce. In Nederland verdient nu al een kwart van de franchisenemers geen geld meer. Er zijn te veel winkels. Men moet verder inzetten op online en op andere winkelconcepten. De bloedende winkels moeten sluiten. Maar dat soort maatregelen vergt een besluitvaardige structuur en die is er vandaag niet. Rudi’s opvolger krijgt een moeilijke, politieke opdracht. Gewoon verdergaan is alleszins geen optie.”
Naar de food?
“Als je erin slaagt een Nederlandse haan als Harm-Jan Stoter en een Franse haan als Jean-Claude Bourrelier te doen samenwerken, dan heb je toch wel bijzondere kwaliteiten”, is de mening van retailexpert Jorg Snoeck van RetailDetail. Of hij een idee heeft waar Rudi Petit-Jean binnenkort zal opduiken? Zelf geeft de man immers geen commentaar…
“In de wandelgangen kon je horen dat hij in beeld was bij een Duitse doe-het-zelfgroep die vanuit Nederland ook naar België wil expanderen. Het had een mooie kans kunnen zijn. Maar ik denk toch eerder dat de man voor zijn andere grote passie gaat: food! Hij is een echte foodie en dus de ideale man om een mooi Belgisch voedingsbedrijf te leiden. Ook bij een retailer zou hij passen – de fusiegroep Ahold Delhaize heeft zeker een plek voor iemand met zijn kwaliteiten. Of een bedrijf als Sligro dat grote plannen heeft in België en nood heeft aan iemand met retailervaring die ook thuis is in de verschillen tussen de Nederlandse en de Belgische bedrijfscultuur. Ja, daar zou ik op gokken.”