Doe-het-zelfketen Brico gaat honderd banen schrappen in het kader van een herstructurering, maar naakte ontslagen zullen er niet vallen.
Meer inzetten op e-commerce
Brico moet op zoek naar kostenbesparingen, om de prijzenstrijd verder aan te gaan met concurrenten Hubo en Gamma. Daarnaast wil het ook meer inzetten op e-commerce. Om dat te bewerkstelligen wil het zijn personeel goedkoper en flexibeler laten werken. “Op termijn wil Brico in België 100 arbeidsplaatsen schrappen”, zegt Johan Lippens van de bediendevakbond LBC-NVK. “Hoe dat precies zal gebeuren maakt de directie pas over enkele dagen bekend, maar de jobs zouden verdwijnen door natuurlijke afvloeiingen.”
Dat nieuws werd via een interne nota bekend gemaakt aan alle medewerkers van Brico en Plan-It. Met het herstructureringsplan ‘Back-to-Growth’ wil Brico al zijn winkels een nieuwe dynamiek geven. Daarbij zal er geïnvesteerd worden in vier pijlers: de winkels, het assortiment, het personeel en e-commerce. Die laatste pijler moet belangrijker worden, maar dan vooral als ondersteuning van de winkels. Het plan zorgde wel voor wat sociale onrust bij het personeel: zo werd bij Brico Plan-It in Ghlin, bij Bergen, even spontaan het werk neergelegd.
Brico heeft ook het probleem dat de lonen hoger liggen dan bij Hubo en Gamma, omdat het personeel werkt in een ander paritair comité. De directie wil nu onder andere praten over de vergoedingen die het personeel krijgt voor zondagwerk. De keten heeft in België ongeveer 140 winkels, waar 2.000 mensen aan de slag zijn.