Beste van twee werelden
“Onze Express-buurtwinkels zijn doorgaans maximaal 400 m² groot, terwijl onze Market-supermarkten al gauw 800 m² of meer beslaan. Daartussen gaapt een kloof die we met easy CADDY willen vullen“, zegt Vera Vermeeren van Carrefour België. Oranje als basiskleur, een gestileerd winkelkarretje met een euroteken als logo; en toch is dit géén Colruyt-broertje en nog minder een lowcost-discount.
De allereerste easy CADDY, in de Crevestraat in Moerbeke-Waas, was tot nog toe een Carrefour Market. “Maar eigenlijk was die supermarkt wat te klein om écht mee te draaien als een Market en bijvoorbeeld het tempo van onze tweewekelijkse folderaanbiedingen te volgen”, zegt Vera Vermeeren.
Door de zaak nu om te bouwen tot een easy CADDY, is de winkel niet langer gebonden aan de vereisten waaraan Market-vestigingen moeten voldoen. “Zo komt er geen folder, maar werkt easy CADDY met vaste dagacties: een vaste promotie op een vaste weekdag.”
Op het assortiment na, dat een pak breder is dan in een Carrefour Express, pakt easy CADDY wel uit met de diensten die de consument inmiddels van een klassieke buurtsuper verwacht: “De winkel is zeven dagen op zeven open. Enkel op zondagnamiddag en maandagvoormiddag is de zaak gesloten.” Voorts biedt de easy CADDY een Kiala-afhaalpunt, een PostPunt, een Lottodepot en een afdeling kranten en magazines: “We willen met easy CADDY echt het beste van twee werelden bieden.”
Evaluatie begin 2014
“We beschouwen de winkel in Moerbeke-Waas écht als een testlaboratorium voor onze nieuwe winkelformule“, zegt Vera Vermeeren. “We gaan zeker niet over één nacht ijs en sluiten eventuele aanpassingen aan het concept evenmin uit.”
Een eerste evaluatie van de nieuwste Carrefour-telg staat gepland voor begin 2014. “Dan zullen we zien of het concept aanslaat en of we het uitrollen in de rest van het land. Vandaag is het nog veel te vroeg om daar iets zinnigs over te zeggen.” Wordt vervolgd…