Huisdierenwebshop Zooplus boekte vorig semester 24% meer omzet: dankzij meer huismerkproducten wist de online retailer in alle dertig landen dubbelcijferige groeicijfers op te tekenen. De winst ging echter in de min.
Winst Zooplus duikt in het rood
In de eerste jaarhelft haalde Zooplus een omzet van 643 miljoen euro, goed voor een dubbelcijferige groei in alle dertig landen waar het dierenvoeding en -verzorgingsproducten verkoopt. Het dankt die groei in grote mate aan de eigen huismerken, waarvan het 37% meer verkocht.
Door forse investeringen in de logistiek en distributie van de online ‘pure player’ dipte de winst nochtans onder nul: een investering van 5,1 miljoen euro om de capaciteit in Groot-Brittannië te verdrievoudigen bracht Zooplus 6 miljoen euro verlies. Voordien haalde de webretailer net een bescheiden nettowinst van 700.000 euro. In de tweede jaarhelft wordt weliswaar herstel verwacht.
In België verkocht Zooplus in het voorbije semester voor 28 miljoen euro, zes miljoen euro meer dan een jaar eerder. De Nederlandse omzet klom met 19,7% tot 41,4 miljoen euro. Tegen 2020 beoogt de Duitse huisdierspecialist een omzet van 2 miljard.