Het alternatief voor Alibaba en Amazon? Ondernemen met ‘purpose’, met een duurzaam doel, meent Herman Toch. RetailDetail trekt met hem – en met jou – op retailhunt naar Amsterdam om het uit te zoeken.
Ook een transformatie van de zin
“De ‘winner-takes-all’-aanpak van Alibaba is niet de enige sleutel tot succes”, zegt Herman Toch, consultant en auteur van de beroemde bestsellers Happy Profit en ‘Transformeren om te Overleven’. “Er is nog een andere manier om naar nieuwe retail te kijken. Eén die niet alleen met de digitale transformatie rekening houdt, maar ook met de transformatie naar duurzaamheid en waarden.”
Ondernemen met ‘purpose’ noemt Toch het. “Het is een ‘high-tech, high-touch’ model dat voortbouwt op de unieke identiteit van elke retailer. Ook door gebruik te maken van de digitalisering kan je tegemoetkomen aan de wensen van klanten om nieuwe gezonde, duurzame en zinvolle levensstijlen aan te nemen.”
Dit nieuwe retailmodel combineert niet alleen digitaal en fysiek; het combineert ook winst en non-profit. Het overbrugt al die werelden in verrassende nieuwe bedrijfsmodellen, samenwerkingen en customer journey’s. “Je vindt aansluiting bij maatschappelijke onderstromen, zoals bewust consumeren en duurzaamheid. En dat leidt tot betere bedrijfsresultaten, zowel in omzet als winst.”
Achter de schermen van duurzaamheid
Hoe werkt ‘purpose’ in retail? RetailDetail zoekt het met jou uit in Amsterdam, waar een bloeiende scène heerst. In samenwerking met Herman Toch zijn bedrijf FLRISH trekken we 23 en 24 mei 2019 op retailhunt naar de Nederlandse metropool, om het aan den lijve te ondervinden – onder andere met een overnachting in een luxueus eco-hotel.
“Natuurlijk zullen we winkels bezoeken, maar bovenal zullen we praten met managers en experts. We willen achter de schermen van dit nieuwe model kijken en diepgaand de do’s en don’ts begrijpen. Het kan zelfs verrassende nieuwe perspectieven bieden op uw eigen doel als bedrijf”, aldus Herman Toch.