Voor speelgoed- en feestwinkel Fun wordt e-commerce almaar belangrijker. De grootste uitdaging: de productspecificaties van het sterk groeiende en wisselende assortiment onderhouden. De oplossing: doorgedreven automatisering.
45.000 artikels online
“Al zeven jaar op rij boeken we stevige groei. De webshop is intussen veruit onze grootste winkel”, vertelt e-commerce manager Gauthier Vervaeke van Fun. “En ook het aanbod neemt toe, want hoe groter het assortiment dat je in de webshop plaatst, hoe meer je verkoopt. Online bieden we nu ongeveer 45.000 artikels aan.”
Dat zijn er minder dan de zowat 75.000 referenties die in de winkels verkrijgbaar zijn, maar het is toch een respectabele hoeveelheid. Daarnaast is een deel van het assortiment ook beschikbaar op marktplaatsen als bol.com of Amazon. De specificaties van al die producten online krijgen, is een stevige klus. Zeker als je weet dat het assortiment voortdurend wisselt, aangezien Fun een seizoenswinkel is. Er is dus een constante instroom aan nieuwe artikelen. “Dat is inherent aan onze business. Je hebt altijd wel een nieuwe rage, een nieuwe film, nieuwe licenties…”
Het opmerkelijke is, dat Fun erin slaagt de webshop te managen met een klein team van vijf mensen. De marges zijn klein, het komt er dus op aan om zo efficiënt mogelijk te werken. Dat is enkel doenbaar dankzij doorgedreven automatisering. “We laten zoveel mogelijk het werk uitvoeren door machines. Met een slimme tool als Icecat voor productinformatiemanagement bijvoorbeeld, kunnen we sneller de juiste informatie op de website plaatsen op een gestandaardiseerde manier. Meer doen voor hetzelfde geld, dat is een leuke uitdaging.”
Tijdens het voorprogramma The Future of Technology (hosted by Sentia) op het RetailDetail Congress onthult Gauthier Vervaeke hoe Fun erin slaagt om de webshop efficiënt te managen met een klein team dat sterk inzet op automatisering. Wil je erbij zijn? Schrijf je dan hier nog snel in, het zijn immers de laatste tickets!