(Publireportage) De feestperiode is in retail niet alleen een topperiode voor cadeautjes en lekkernijen, maar zeker ook voor de spelen van de Nationale Loterij. Een creatieve presentatie staat garant voor een succesvolle verkoop van het eindejaarsassortiment, met de bekende Krasbomen en Kadoosjes.
Boost de verkoop
Met het oog op de feestperiode pakt de Nationale Loterij elk jaar uit met vaste waarden zoals de Krasbomen en Kadoosjes, maar ook met nieuwe ‘limited editions’ krasspelen zoals de ’Winter Magic’ of de ‘Winners Club’. Aangepast decoratiemateriaal voor elk winkeltype plaatst het aanbod in de kijker en geeft de verkoop een mooie boost. Het gegeven dat 28% van de omzet van de Nationale Loterij terugvloeit naar de maatschappij is ook niet onbelangrijk in de thematiek van de eindejaarsperiode. Hoe gaan winkeliers hiermee om? We deden een kleine rondvraag.
“Winst gegarandeerd”
Al drieëntwintig jaar is dagbladhandel Doremi een vaste waarde op de Zeelaan in Koksijde. “De eindejaarsproducten van de Nationale Loterij verhogen elk jaar de verkoop”, zegt uitbaatster Patricia Desnouck. Vaste klanten kopen al eens iets meer, en ook nieuwe klanten worden aangetrokken door het feestelijke aanbod.
“Mijn favoriet is ‘Winners Club’, een kraslot waar je gegarandeerd twee euro mee wint. Ik zorg ervoor dat ieder pakje, Kadoosje of Krasboom er enkele bevatten. Mijn klanten weten dat. Het is een goed verkoopargument: de mensen die het krijgen hebben zeker prijs, en de mensen die het geven weten ook dat ze niet niks geven… Als ze winnen heb ik dan nog de kans dat ze naar hier terugkeren en er nieuwe kopen.”
“Ik plaats mijn Kadoosjes goed zichtbaar: ik hang ze aan mijn plafond, ik heb een kledingrek met kapstokken waar ik de Krasbomen aan hang, ik besteed er veel aandacht aan. Het is een hele job, maar het moet: mijn klanten vragen ernaar, het is hier een traditie geworden. Ik ben een goed verkooppunt voor de Nationale Loterij, die omzet is heel belangrijk voor mij. En het schijnt dat ik een heel vriendelijke dame ben, dat helpt ook”, lacht ze.
“Klantenlokker”
Ook in een supermarkt vormen de producten van de Nationale Loterij een belangrijke categorie. “Het is een klantenlokker, het zorgt voor extra passage in de winkel,” zegt Florent Thonet, uitbater van de AD Delhaize in Chimay.
“Ons cliënteel waardeert het enorm dat ze ook bij ons de producten van de Nationale Loterij kunnen terugvinden. Er zijn zelfs klanten die speciaal naar ons toe komen enkel voor die producten. Het feit dat ze bij ons voor de deur kunnen parkeren, is handig voor hen.”
Het eindejaarsassortiment werkt goed, elk jaar opnieuw: de Krasbomen, de Kadoosjes… “We stellen enorm veel van die pakjes samen en ze verkopen zeer vlot. We plaatsen ook al het presentatiemateriaal dat de Nationale Loterij ons opstuurt, bij het onthaal van de winkel.”
Dynamisme is de sleutel tot een succesvolle verkoop, denkt Florent Thonet: “Af en toe organiseren we een jackpot, of we doen commerciële acties zoals een krasbiljet van één euro bij aankoop van 50 euro in de supermarkt. Dat marcheert goed.”
“Een goede presentatie helpt de verkoop”
Ook de Carrefour Market in Vielsalm heeft een belangrijk cliënteel voor de spelen van de Nationale Loterij, vertelt uitbaatster Nathalie Blaise. “Wat meespeelt, is het feit dat verschillende kleinere krantenzaken in de regio hun deuren gesloten hebben. Voeding blijft in een supermarkt als de onze uiteraard het belangrijkste, maar met de producten van de Nationale Loterij bieden we onze klanten een extra service. Bovendien trekt het ook wel klanten aan die exclusief hiervoor naar onze winkel komen.”
Met de eindejaarsperiode zorgt Carrefour Vielsalm steevast voor een mooie presentatie. “We zetten de producten in de kijker. De Krasbomen verkopen altijd heel goed, met een assortiment aan krasbiljetten. De Kadoosjes doen het ook uitstekend. We hebben soms zelfs moeite om te volgen, want we moeten ze wel zelf samenstellen, dat vraagt dus toch wat werk. Maar het brengt ook op.”
Wat er in Vielsalm goed verkoopt? Vooral de Cash-biljetten doen het heel goed, net als Euromillions en de Lotto. De klassiekers, dus. “Maar ik vind ook het nieuwe spel Lady Fortuna heel leuk. Het biljet biedt een gegarandeerde winst van 5 euro”
Of Nathalie Blaise tips heeft voor collega-ondernemers? “We respecteren wat de Nationale Loterij ons vraagt: de nieuwe producten, de Kadoosjes en de Kerstbomen in de kijker zetten tijdens de eindejaarsperiode. Het is belangrijk om ze goed te presenteren. Als de consument ze niet ziet, dan zullen ze ook niet verkopen.”
Wist je dat?
De Nationale Loterij ook drie Extra Lotto-trekkingen organiseert op 13, 24 en 31 december, dé kans voor gelegenheidsdeelnemers om hun geluk te beproeven tijdens de feestdagen! Maak deze unieke geluksmomenten zichtbaar in jouw verkooppunt en moedig klanten aan om met één formulier deel te nemen aan alle drie de trekkingen!
Vergeet niet om
- je Kadoosjes en Krasbomen leuk uit te stallen om de interesse van je klanten te wekken
- er ook voldoende klaar te zetten voor een vlotte verkoop.
- vanaf begin december ‘Lotto Extra’-formulieren te verdelen onder je klanten en ze de kans te bieden om mee te doen aan één van de 3 uitzonderlijke trekkingen van dit eindejaar (Vrijdag de 13e, Kerstmis en Nieuwjaar).
Dit zijn allemaal geweldige kansen om je omzet, en bijgevolg ook je commissies, een boost te geven aan het einde van het jaar!