Vanaf vandaag opereert Zalando helemaal klimaatneutraal, zo belooft de onlineretailer. Op bol.com is dan weer een aparte webshop gelanceerd met alleen duurzame producten, want “duurzaamheid is een commercieel succes”.
Duurzaam alternatief voor kerst
Met het oog op de aankomende feestdagen lanceert bol.com een webhoek met alleen een duurzaam assortiment. Alle artikelen, momenteel zo’n 6500, hebben een onafhankelijk duurzaamheidskeurmerk of komen van sociale ondernemers. Ook ‘refurbished’ spullen komen in de webshop. “We hopen het verantwoorde assortiment de komende jaren met tienduizenden artikelen uit te kunnen breiden. In 2022 wil bol.com in elke categorie waar dat kan, van kinderkleding tot verzorgingsartikelen, een duurzaam alternatief bieden”, legt algemeen directeur Huub Vermeulen uit.
Om dat te bereiken kijkt het platform naar samenwerkingen met zowel nieuwe als bestaande leveranciers en verkooppartners. In de categorie ‘persoonlijke verzorging’ loopt alvast een proef waarbij leveranciers en externe verkopers in een database kunnen ingeven welke duurzame keurmerken en kenmerken hun producten hebben. “Online is het vaak nog moeilijk te achterhalen of een artikel op een eerlijke en duurzame manier is geproduceerd, terwijl in fysieke winkels certificering op de verpakking vaak wel duidelijk zichtbaar is voor consumenten”, klinkt de redenering.
Klimaatneutraal, levering incluis
In hoeverre de duurzame producten die je bij bol.com ook duurzaam geleverd worden, is een andere vraag. Eentje waar het onlinewarenhuis zich weliswaar van bewust lijkt: in 2025 wil de Ahold Delhaize-dochter klimaatneutraal winkelen mogelijk maken, wat neerkomt op een CO2-uitstoot van 0 gram per pakket. “Vanaf het moment dat artikelen in het fulfilmentcenter binnenkomen tot en met de bezorging aan de voordeur van de klant, en alles daar tussenin” moet zo koolstofneutraal worden.
Ook Zalando kondigt ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen aan: het bedrijf belooft volledig klimaatneutraal te gaan opereren – en wel vanaf vandaag. Vandaag komt al 90% van alle gebruikte energie op alle locaties van de moderetailer uit duurzame energiebronnen. De overige uitstoot wordt vanaf nu volledig gecompenseerd, klinkt het. Helemaal uitstootvrij is de Duitse kledinggigant dus nog niet, maar voor de leveringen experimenteert de webshop al wel met elektrische wagens.
“Duurzaamheid is een commercieel succes”
Verder wil Zalando over drie jaar van alle plastic verpakkingen af, ook bij producten die van externe merken komen. Het huismerk ZIGN wordt al vanaf de komende lentecollectie helemaal duurzaam, beweert CEO Rubin Ritter, en moet tegen dan sociaal, milieu- en diervriendelijk zijn. Bewuste consumenten kunnen voortaan ook nog makkelijker duurzame kleding op de site vinden, met de introductie van zeven nieuw zoekfilters. Daaronder vallen nu onder meer duurzaam leer en verantwoorde wol.
Duurzaamheid is een commercieel succes, geeft Ritter letterlijk toe in een persverklaring. In het voorbije jaar werden bij Zalando immers 66% meer zoektermen gebruikt die met duurzaamheid verband hielden. Twee op de drie consumenten vindt volgens het bedrijf bovendien dat merken die publiek beloven duurzaam te worden beter te vertrouwen zijn. “Wij geloven dat het een competitief voordeel wordt in de toekomst”, aldus Ritter. Al rijst dan wel weer de vraag naar de duurzaamheid van de niet onbesproken arbeidsomstandigheden in de distributiecentra van onlineretailers…