Ruim twee jaar na Duitsland rolt Zalando ook in Nederland zijn ‘fysiek partnerprogramma’ uit. Nederlandse webshoppers krijgen dan op Zalando.nl te zien of ze het gewenste item ook door een lokale winkel kunnen laten bezorgen, als die het op voorraad heeft.
‘Fashion as a service’
Zalando voegt binnenkort de eerste Nederlandse fysieke winkels toe aan zijn partnerprogramma: die kunnen dan vanuit hun eigen voorraad Zalando-orders verwerken en laten bezorgen. In de toekomst komt daar mogelijkerwijs ook een afhaaloptie bij, maar die willen de Duitsers eerst nog op hun thuismarkt uittesten, vertelde directeur Noord-Europa Kenneth Melchior gisteren op de Webwinkel Vakdagen in Utrecht.
Nederland wordt zo het eerste land na Duitsland, twee jaar geleden, waar Zalando zijn ‘Fashion as a service’-strategie uitrolt. Daarbij draait alles rond ‘voorraadkoppeling’: door de voorraad van lokale winkels in real time te koppelen aan de website van Zalando, kan de webshopper zien of een lokale winkel in de regio het bewuste product op voorraad heeft. De klant bestelt het dan gewoon online bij Zalando, maar het is de lokale winkel die het levert. Op die manier krijgt de klant het gewenste item nog sneller geleverd, mogelijk al de dag zelf.
In Duitsland zijn intussen al de voorraden van 600 winkels (bij wie kleppers als Tommy Hilfiger, Marc O’Polo, Bestseller en Drykorn) gekoppeld aan het Zalando-platform. De lokale winkels doen daarbij als het ware dienst als ‘minimagazijnen’ voor Zalando en betalen die laatste een (variabele) commissie op de verkoop. “In Duitsland verkopen aangesloten winkels gemiddeld een tiental artikelen via Zalando”, zegt Melchior bij de collega’s van Twinkle. “Dat zijn verkopen die ze anders niet hadden gehad, incrementeel, just by connecting.” Of en, zo ja, wanneer Zalando die optie ook naar België brengt, is niet bekend.