Last van gesjoemel bij concurrenten
Het Amerikaanse Yum! Brands kocht in 2011 Little Sheep, de grootste Chinese keten voor hotpot (Chinese fondue) op. Maar een succes is dit nog niet geworden: de omzet en de winstbijdrage van de onderneming daalden vorig jaar en ook in het eerste kwartaal van 2013 ging het verder de foutieve weg op.
Yum! Brands lijdt onder meer onder de Chinese voedselschandalen, gaf topman David Novak toe in een conferentie met analisten. Hoewel de keten benadrukt dat ze haar lamsvlees bij twee gecontroleerde leveranciers koopt en er geen indicaties van gesjoemel zijn, heeft ze als marktleider in de categorie van hotpot-specialisten wel last van de commotie die ontstaan is door het mengen of vervangen van lamsvlees met vlees van kippen, eenden, ratten en honden. Minstens 11 ton van dergelijk vlees is immers verkocht aan bekende ketens als Dai Mei, Tan en Macao Doulao.
Ook prijsverhoging ligt zwaar op de maag
Toch is er nog een tweede reden waarom Little Sheep het lastig heeft: Yum! Brands probeerde het beeld van de keten hoger in de markt te zetten door de prijzen op te trekken. De gemiddelde kostprijs van een maaltijd steeg er van 70 naar 90 yuan, omgerekend van 9 naar 11 euro.
Bovendien baart niet alleen Little Sheep zorgen, ook KFC kampt met problemen. De keten werd beschuldigd van het toedienen van antibiotica aan kippen om hun groei te versnellen. Daarbij komt nog eens de algemene malaise over de vogelgriep, waardoor de verkoop er de jongste maanden een kwart tot een derde terugviel.