Alle speeltjes, gadgets en artikelen die op YouTube te zien zijn, kunnen binnenkort online worden gekocht – niet op Amazon, maar rechtstreeks op YouTube zelf.
Integratie met Shopify
Volgens Bloomberg heeft Google grootse plannen met dochterbedrijf YouTube en zal het videoplatform steeds meer evolueren naar een verkoopsite. Er zouden al een reeks tests lopen, waarbij videomakers gevraagd werd om speciale sofware te gebruiken om de producten in hun filmpjes te taggen en bij te houden. Die data worden vervolgens gekoppeld aan analyse- en winkeltools van Google. Verder werkt het bedrijf aan een nieuwe integratie met Shopify voor het verkopen van artikelen via YouTube.
Het uiteindelijke doel is om om de overvloed aan video’s om te zetten in een uitgebreide catalogus met items die kijkers niet alleen kunnen bekijken, maar ook meteen kunnen kopen. YouTube is op dit moment vooral afhankelijk van advertentieinkomsten, maar zou door die nieuwe aanpak dus een echte e-commercespeler kunnen worden, aldus nog het Amerikaanse persbureau.
Op zoek naar inkomsten
Door de coronacrisis zijn heel wat marketingbudgetten teruggeschroefd, vooral in de reisbranche en de fysieke detailhandel, die traditioneel grote Google-adverteerders zijn. Tegelijkertijd heeft de e-commerce door de crisis een extra boost gekregen, maar daar kon Google – in tegenstelling tot bijvoorbeeld Facebook en Amazon – nauwelijks van profiteren. In het tweede kwartaal moest Google zelfs een omzetdaling incasseren.
Dat men nu op zoek gaat naar nieuwe inkomstenbronnen naast advertenties, is dus niet zo verwonderlijk. De voorbije maanden hebben Google-managers al benadrukt dat YouTube centraal zal staan in de e-commercestrategie van het bedrijf. Zo verwees CEO Sundar Pichai onlangs nog naar de vele populaire ‘unboxing-videos’ op het videoplatform, die relatief eenvoudig kunnen worden omgezet in een winkelmogelijkheid.