Schoenketen Torfs verliest tien miljoen euro omzet per maand door de lockdown. Topman Wouter Torfs pleit voor een veilige heropening begin december, om de eindejaarsaankopen te spreiden. Hij is geen fan van winkelen op afspraak.
Heropenen kan veilig
Wouter Torfs was woensdag te gast in het VRT-programma De Afspraak. Hij pleitte daar voor een snelle heropening van de winkels, al toonde hij zich wel behoedzaam: “Ik denk dat we in eerste instantie prioriteit moeten geven aan de volksgezondheid, dat we goed moeten luisteren naar de experten en dat de overheid haar verantwoordelijkheid moet nemen. Maar anderzijds, als we kijken naar de heropening van de winkels na de eerste lockdown, half mei, dan denk ik dat die niet-essentiële winkels bewezen hebben dat ze dat op een voorzichtige en verantwoorde manier kunnen doen. Ik denk dat we daar als retailers goed in geslaagd zijn, met de nodige veiligheidsmaatregelen, met maximum één bezoeker per ten vierkante meter. De cijfers hebben ook bewezen dat het aantal besmettingen niet spectaculair gestegen is na half mei.”
Dat de winkels in onze buurlanden allemaal open zijn, is een bijkomend argument: “Op dit moment zijn we in Europa een beetje een eiland, de enige plek waar de winkels nog niet open zijn. Daar kan je je ook vragen bij stellen. Volksgezondheid gaat natuurlijk voor, maar maatregelen niet selectief toepassen leidt tot grote schade voor de gezondheid van de economie. We liggen nu nog allemaal aan het infuus van de steunmaatregelen, maar dat zal ooit ophouden en ik houd m’n hart vast voor wat we dan gaan zien.”
Webshop beperkt de schade
Torfs hoopt dan ook dat de experten gaan zeggen dat winkels op een veilige manier kunnen opengaan: “Wij zijn klaar. Als je wacht tot de kerstvakantie, vrees ik dat je een toeloop gaat krijgen van mensen die alsnog willen gaan winkelen. Dan zou ik zeggen: open liever begin december, dan zullen de aankopen meer gespreid zijn.” Of hij winkelen op afspraak een goed idee vindt? “Ik denk dat dat haalbaar is als je auto’s verkoopt of in een badkamer- of keukenwinkel werkt. Maar niet voor ons type van winkels: wij hebben veel bezoekers nodig. Dat zou maar een halve remedie zijn. Maar wel liever dat dan niets.”
Torfs verliest door de winkelsluiting tien miljoen euro omzet per maand, op een totale omzet van 150 miljoen. “God zij dank zijn er de steunmaatregelen, is er de technische werkloosheid, dat houdt veel bedrijven overeind, ook het onze. Dank daarvoor aan de regering. Maar we mogen toch niet onderschatten dat we met z’n allen aan het infuus liggen, dat dat infuus heel kostelijk is en dat we ooit met z’n allen de prijs van dat infuus gaan moeten betalen.” De webshop heeft de schade niet kunnen goedmaken, maar wel beperken. “Op dit moment dekt de webshop 40% van onze omzet. Dat is niet niks, maar het betekent dat je nog altijd 60% van de omzet misloopt.”
“Koop lokaal”
Gelukkig krijgt Torfs z’n schoenen nog wél geleverd bij de consument. “Het is wat makkelijk om bpost te bashen. We zitten op een piek, we zitten in een crisis, we moeten er samen door. Elkaar de zwartepiet doorschuiven is niet de oplossing.” Torfs doet voor zo’n 20 procent van de leveringen, vooral in de stedelijke agglomeraties, ook beroep op BD MyShopi. Ook heeft de retailer afhaalpunten geopend, waar mensen veilig pakjes kunnen afhalen, passen en eventueel teruggeven. “Dat is succesvol.”
Ondanks alles hoopt Torfs dit jaar toch break-even te kunnen draaien: “Eind september hadden we terug groene cijfers, een positieve cashflow. Dat is eigenlijk heel sterk. Maar met deze twee maanden zal het kantje-boordje worden.” Waarbij hij nog eens een lans breekt om de plaatselijke handel te steunen: “Koop lokaal, zeker nu. Koop op Belgische webshops. Zo steun je de lokale economie en tewerkstelling.”