Derde panne in 2,5 jaar tijd
Door een panne bij Wordline kregen vorige week duizenden handelaars hun recette niet doorgestort. “Het betalingsverkeer liep drie keer in 2,5 jaar tijd fors in de knoop, dat is drie keer te veel, en dat mag ophouden”, zei Peeters (CD&V) na afloop van de ontmoeting.
“Atos Worldline heeft een dominante positie in de markt van het betalingsverkeer. Dat geeft de onderneming net een grote verantwoordelijkheid. Als er wat fout loopt met hun service, heeft dat meteen gevolgen voor duizenden handelaars. Ook de consument ondervindt er nadeel bij. Elektronisch betaalverkeer moet snel, efficiënt en geheel betrouwbaar zijn. Daar betalen de handelaars voor, dat is contractueel vastgelegd in hun B2B-contract.”
De vicepremier toonde zich na afloop van de vergadering met Atos tevreden over de uitkomst, maar belooft de situatie nauwgezet op te volgen. “Ik heb begrepen dat Atos Worldline een herhaling van de recente moeilijkheden koste wat het kost zal vermijden, en een ernstige inspanning zal doen om de klanten die er nadeel van ondervonden schadeloos te stellen. Even belangrijk is dat we het hoofdstuk ‘incidenten’ voortaan kunnen afsluiten. Een wetgeving die gebrekkig betalingsverkeer sanctioneert, kan daarbij helpen.”
Audit en schadevergoeding
De minister kondigde aan dat de Nationale Bank van België, binnen haar bevoegdheden als toezichthouder, een audit zal uitvoeren naar wat er vorige week is fout gelopen. De NBB zal ook onderzoeken of een verstrenging van de wetgeving nodig is.
Worldline van zijn kant engageerde zich om in samenwerking met de zelfstandigenorganisaties een schadeloosstelling van alle getroffen klanten uit te werken. Er is ook sprake van een “commerciële geste”, al is nog niet duidelijk wat die inhoudt.
De gedupeerde handelaars kregen intussen hun geld doorgestort, mee dankzij de inzet van de banken die dit weekend extra doorwerkten. “Maar hiermee is de zaak nog niet helemaal beklonken”, zegt Unizo-topman Karel Van Eetvelt: “We hebben van Worldline harde garanties geëist voor een stabieler netwerk in de toekomst. Ook over de te vergoeden schade willen we nog afspraken maken.” Eerder had ook al het NSZ een passende schadevergoeding geëist.