Europa heeft Wish op de vingers getikt: het onlineplatform mag geen schijnkortingen meer geven en gaat de prijzen niet langer personaliseren. De Nederlandse marktautoriteit sprak Wish op de praktijken aan.
Geen schijnkortingen meer
Prijzen moeten transparant zijn, ook online. Zo redeneren de Europese Commissie en de Nederlandse Autoriteit Consument & Markt (ACM). Dat het e-commerceplatform Wish zijn prijzen aanpast aan de bezoeker en ook kortingen afficheert op hogere prijzen die er nooit waren, beviel de marktwaakhond hoegenaamd niet.
Het ACM sloeg de handen in elkaar met andere toezichtorganen en de Europese Commissie om de marktplaats op de vingers te tikken. Met resultaat, want Wish zou de handelaren vanaf nu verbieden om dergelijke “schijnkortingen” te gebruiken. Sinds 25 mei is de marktplaats ook gestopt met prijspersonalisatie. Onder meer op basis van het aankoopgedrag en de vestigingsplaats van de consument varieerden de prijzen bij Wish, terwijl de onlineverkoper dit niet duidelijk vermeldde.
Prijspersonalisatie mag, maar…
Bedrijven mogen in Europa gepersonaliseerde prijzen gebruiken, maar alleen onder strenge transparantievoorwaarden. Zo moeten ze duidelijk vermelden voor de aankoop dat de prijzen gepersonaliseerd zijn en moeten consumenten begrijpen hoe hun persoonlijke gegevens de prijzen beïnvloeden.
Wish voert de wijzigingen over de hele Europese Unie door en wordt de komende tijd in de gaten gehouden, aldus de Nederlandse marktautoriteit. Eerder werd de marktplaats, die vooral goedkope Chinese spulletjes verkoopt, al verbannen uit de app-stores en zoekmachines in Frankrijk.