Gemiddeld 8% meeromzet
Terwijl de wintersolden te lijden hebben onder de bittere winterkou, vergaat het de buurtwinkels beter. Dat blijkt althans uit een steekproef van het NSZ bij 319 buurtwinkels. “Aangezien heel wat mensen de auto aan de kant laten wanneer het echt niet moet, kregen de lokale buurtwinkels meer volk over de vloer. Ten opzichte van een normale winterweek zonder sneeuw en gladde wegen steeg de omzet van lokale voedingswinkels met gemiddeld 8%”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. “Voor hen is het barre winterweer dus eerder een zegen dan een vloek.”
Het succes van de buurtwinkels heeft uiteraard te maken met de nabijheid, maar ook de extra service verklaart de goede cijfers. Zo levert een aantal voedingswinkels aan huis bij oudere, minder mobiele en/of trouwe klanten.
“Lokale voedingswinkels leveren net dat tikkeltje meer. De klant is er geen nummer. Dat wordt geapprecieerd”, zegt Christine Mattheeuws. “Bovendien toont het aan dat kleine ondernemers op een creatieve manier solidair zijn. Dat aspect wordt al te vaak vergeten.”