Lager consumentenvertrouwen, hogere btw
HEMA heeft het voorbije jaar de crisis aan den lijve gevoeld: “Ondanks het zware economische klimaat, de scherpe daling in consumentenvertrouwen en de btw-verhoging in Nederland is HEMA in staat geweest een netto winst te behalen in 2012″, laat de groep weten.
Hoewel die nettowinst bijna de helft lager uitkwam dan het jaar voordien, zegt topman Ronald van Zetten toch tevreden te zijn over de resultaten: “Ik ben tevreden dat ik u kan vertellen dat wij het, ondanks een economisch moeilijk jaar, goed hebben gedaan. Aan het einde van het financiële jaar 2012 hebben wij 638 winkels, waarvan 517 in Nederland en 121 internationaal. In 2012 openden wij in Nederland de 500e vestiging en later in het jaar twee stand-alone beautyshops in Amsterdam en Haarlem.”
Dat consumenten hun uitgaven beperken, is onder meer te merken bij producten voor de decoratie van huizen, zoals gordijnen. Voedsel blijft het goed doen, vooral ook in de eigen restaurants waar het ontbijt voor 1 euro een hit is en ook het onlangs geïntroduceerde vieruurtje (koffie of thee met gebak eveneens voor de eenheidsprijs van 1 euro) klanten trekt. Ook “dagelijkse” kleding als T-shirts, sokken en ondergoed blijft goed lopen, zo klinkt het nog bij HEMA.
“In 2012 waren de marktomstandigheden opnieuw uitdagend en naar verwachting zal de crisis in 2013 nog niet ten einde zijn“, blikt topman Ronald van Zetten vooruit.