Hawaiian Poké Bowl, Medi-Market en Albert Heijn waren de meest expansieve retailers op de Belgische markt in de eerste helft van het jaar. De winkelverhuur kent wel een vertraging.
Kleinere panden
Tijdens de eerste zes maanden van 2023 opende horecaketen Hawaiian Poké Bowl negen nieuwe vestigingen in België, samen goed voor 2.602 m². Medi-Market opende acht winkels die samen 3.874 m² vertegenwoordigen, en Albert Heijn opende drie supermarkten voor in totaal 9.237 m². Ook Jysk kende een sterke expansie, met drie nieuwe winkels en 4.307 m², net als Rituals (vijf winkels, 1.556 m²).
De winkelverhuurmarkt koelt wat af, blijkt uit cijfers van vastgoedadviseur CBRE: het gaat om 183.000 m², heel wat minder dan de 223.000 m² die een jaar eerder werden opgetekend. Retailers trachten hun winkelportfolio te optimaliseren, en ketens die traditioneel baanwinkels openen, kijken meer naar stadscentra en winkelcentra. Daardoor worden er wat meer kleinere panden verhuurd, van 50 tot 200 m².
De huurprijzen bleven nagenoeg stabiel, nadat ze de voorbije jaren onder druk stonden door de pandemie en de toegenomen concurrentie van e-commerce. In de meeste steden daalt ook de leegstand: Gent is de beste leerling van de klas met een leegstandscijfer van slechts 5,8%, in Luik en Namen is er tussen 10 en 15% leegstand. CBRE verwacht dit jaar de ontwikkeling van zowat 33.000 m² nieuwe retailoppervlakte, wat relatief weinig is.