18.000 winkelpanden leeg
Alles samen staan in ons land al zo’n 18.000 winkelpanden leeg. Dat is 8,6% van het totale aanbod. Er zijn echter wel grote regionale verschillen (zie kaart). De top-3 van arrondissementen met de hoogste leegstand kleurt helemaal Waals: met name Aarlen (13,8% van de winkelpanden), Charleroi (12,3%) en Luik (11,4%) zijn zwaar getroffen.
In Vlaanderen is Tongeren koploper: dat staat met 11% op een vierde plaats in het landelijke klassement. Het arrondissement met de laagste leegstand, Philippeville, kent met 4,6% drie keer minder leegstand dan koploper Aarlen.
Bij slechts een kwart van de panden is de leegstand “structureel”, wat betekent dat ze al langer dan drie jaar leegstaan. Bijna de helft van de winkels, 47%, vindt binnen het jaar een nieuwe uitbater/huurder, terwijl dat bij nog eens 29% binnen de drie jaar het geval is. Overigens neemt het aantal panden dat langer dan een jaar leegstaat, iets af. Al hoort daar wel een kanttekening bij: een groeiend deel van de winkels krijgt een andere functie dan die van handelspand.
Minder diepvries- en entertainmentwinkels…
Van het aantal panden dat vorig jaar leeg kwam te staan is café in absolute cijfers de meest voorkomende voorgaande functie, maar de horeca levert meteen ook de grootste bijdrage aan het invullen van leegstaande panden: in 2013 heeft deze sector bijna 300 leegstaande panden opnieuw gevuld.
“Bekijken we het procentueel, dan zien we het hoogste percentage leegstand bij de diepvrieswinkels. Van de diepvrieswinkels die begin 2013 nog actief waren, stond aan het eind van het jaar 65% leeg. Andere branches die voor veel leegstand zorgden waren de cd/dvd-winkels en videotheken.”
De faillissementen van O’Cool en Free Record Shop zitten daar uiteraard voor veel tussen, al verliezen de entertainmentwinkels ook “meer en meer hun bestaansreden door de opkomst van de moderne technieken“, klinkt het bij Locatus. De invloed van het internet wordt stilaan zichtbaar in de winkelstraten.
…meer massagesalons en outlets
Behalve cafés hebben vorig jaar ook “opvallend veel massagesalons en winkels die partijgoederen verkopen” (outlets, zeg maar) een leegstaand pand ingevuld.
Toch dat heeft niet kunnen beletten dat “vorig jaar het aantal winkelmeters voor het eerst sinds lang iets teruggelopen” is. Er lijkt dus een einde gekomen aan de gestage stijging van de winkeloppervlakte in ons land: tussen januari 2008 en januari 2013 kwam er nog 9% bij. Daarmee volgt ons land de trend die zich ook bij onze noorderburen liet optekenen.