Vraag van Duitse gerecht
Dat wilde het ook in Europa doen, maar in 2013 kreeg Apple van het Duitse gerecht een negatief antwoord op die vraag. Apple ging in beroep en het Duitse Bundespatentgericht besloot daarop om de vraag voor te leggen aan het Europees Hof van Justitie. Die bevestigde nu dat een tekening van een verkoopruimte, zonder opgave van afmetingen, inderdaad kan geregistreerd worden als merk.
Het Europees Hof van Justitie stelde wel nog een aantal voorwaarden. Zo moet de inrichting van de winkel duidelijk te onderscheiden zijn van andere ondernemingen. Bij de flagshipstores van Apple draait het daarbij om de typische houten tafels en grote ramen aan de voorkant van het pand.
“Opsteker voor alle designers”
“Dit is een opsteker voor Apple, maar eigenlijk ook voor alle creatieve designers van de zogenaamde flagshipstores”, zegt Geert Glas, hoofd intellectueel eigendomsrecht bij advocatenkantoor Allen & Overy. “De vormgeving van hun verkooppunt kan immers als merk beschermd worden als ze er in slagen om er iets apart van te maken.”
“De Europese rechters doen het recht aansluiten op een trend die al langer bezig is in de marketing: waar bedrijven zich vroeger voornamelijk tot de consument richtten met namen en logo’s, hebben de marketeers van vandaag een ruimer pallet van onderscheidingselementen tot hun beschikking. Dat gaat dan van vormen over beltonen tot kleurcombinaties en inrichtingen. Dergelijke elementen kunnen je als consument een houvast bezorgen en daar gaat het bij merken net om.”