Te veel verkeersdruk, te weinig vraag
De argumentatie luidt dat Be-Mine niet past in de stadsontwikkeling van Beringen, maar ook in strijd is met de Vlaamse winkelnota, waarin de klemtoon voornamelijk ligt op kernversterking. Bovendien zou het winkelcentrum te veel druk uitoefening op de mobiliteit in de nabije omgeving, zo vernam TV Limburg.
Unizo Limburg reageert alvast tevreden: “Men heeft een shoppingcentrum willen inplanten om de kosten van de renovatie te dekken, niet omdat er een vraag is vanuit de markt. Men wou een kunstmatig aanbod creëren in functie van de kosten.” De zelfstandigenorganisatie verwacht weliswaar dat spoedig een nieuw, kleiner plan zal worden ingediend, dat wel vlot een socio-economische vergunning zal krijgen.
Wat dan met Uplace?
Over dat andere hete winkelhangijzer, het project van Uplace in Machelen, gaf minister van Mobiliteit Hilde Crevits maandag overigens nog te kennen dat de impact op de mobiliteit beperkt zou blijven, mits een optimalisatie van de Brusselse Ring. Alvast benieuwd of de tegenstanders van dat – bijna tien keer grotere – project deze beslissing als precedent gaan aangrijpen in hun procedureslag…