Het coronavirus heeft behalve China en Italië ook de wereldwijde retail flink in zijn greep. Als Coolblue er zelfs alles aan doet om minder te gaan verkopen, wordt duidelijk hoe afhankelijk van China onze consumptiemarkt echt is. Dreigt een nieuw bloedbad in de (al dan niet virtuele) winkelstraten?
Lege Samsung-fabriek en Armani-catwalk
Nu het coronavirus zich niet meer tot China beperkt, maar inmiddels ook Noord-Italië terroriseert, is een volgende reeks economische slachtoffers op komst. Het is veelzeggend dat Armani zijn modedefilé zonder publiek hield, maar live liet streamen vanop vanuit een lege locatie.
Ook in Zuid-Korea stijgt het aantal besmettingen, en dat zorgde het voorbije weekend voor paniek in een fabriek van Samsung waar smartphones worden gemaakt. De Koreaanse producent dacht het virus te slim af te zijn omdat het geen productie in China meer heeft, maar nu is toch een besmette medewerker aangetroffen. De fabriek ging dit weekend dicht, maar ondertussen lijkt de storm alweer te zijn gaan liggen: maandag is de productie terug opgestart en de tijdelijke stopzetting zou geen voelbare gevolgen hebben voor de output.
Barbie met coronavirus
Andere bedrijven voelen wel al gevolgen: Blokker merkt problemen bij de bevoorrading, al gaat het vooralsnog over een beperkt deel van het aanbod. Ook bol.com geeft aan dat prijsstijgingen niet uit te sluiten vallen. Philips heeft dan weer een winstwaarschuwing uitgestuurd voor het huidige eerste kwartaal, terwijl Primark te kennen geeft dat er later dit jaar voorraadproblemen kunnen optreden als de epidemie de Chinese productie nog langer in zijn greep houdt.
Zelfs het speelgoed komt in gevaar: Barbie-producent Mattel laat weten dat de productie vertraging oploopt en Nintendo kampt vandaag al met een tekort aan Switch-spelconsoles in Japan. Tegen april zal het mogelijk ook in Europa de vraag niet meer kunnen bijhouden, vreest het bedrijf.
Het meest opvallende nieuws komt weliswaar uit Nederland, waar Coolblue heeft besloten om de “verkopen wat te temperen“. De online elektronicaretailer voorziet bevoorradingsproblemen en haalt daarom, gek genoeg, bewust zijn eigen concurrentiepositie onderuit: het bedrijf zet de marketing zoveel mogelijk uit én verhoogt de prijzen. Coolblue vreest immers moeilijkheden bij leveranciers de komende “weken en maanden”.
Sneeuwbaleffect in de Benelux
Het eindpunt is nog niet in zicht, bevestigt ook Albert Jan Swart van ABN Amro tegenover De Telegraaf: minstens een vijfde van alle containerschepen uit China die nu normaal richting Benelux onderweg zijn, is niet uitgevaren. Dat zorgt niet alleen voor bevoorradingsproblemen op de eigen markt, het leidt ook tot exportmoeilijkheden, aldus Swart: vandaag is er in Nederland al een tekort aan koelcontainers, wat vleestransporten en de export van verse groente in gevaar brengt.
Er dreigt bovendien een sneeuwbaleffect: een dertigtal Nederlandse bedrijven hebben al toestemming gekregen om de medewerkers tijdelijk minder uren te laten presteren; meer aanvragen zijn in behandeling. Als de prijzen door een aanbodtekort stijgen maar tegelijkertijd de binnenlandse koopkracht daalt, lijken alle ingrediënten aanwezig om een nieuw bloedbad in de winkelstraten te gaan veroorzaken. In Nederland zou de autoverkoop in februari al quasi zijn stilgevallen, bericht De Telegraaf.