Investering van 50 miljoen
Op een persconferentie lichtte uitbater SCMS de plannen trots toe: een investering van 50 miljoen euro moet het winkelcentrum vooral moderner en ecologischer maken. Zo wordt alle verlichting vervangen door leds, komt er een groter systeem om regenwater op te vangen en komt er meer groen op de parking, die ook uitgebreid wordt met 6 oplaadpunten voor elektrische auto’s en 40 voor elektrische fietsen.
Verder staan drie grote landmarks centraal in het te renoveren deel: de hoofdingang krijgt bijvoorbeeld een grote tentconstructie die moet toelaten dat tram- en busreizigers droog binnen kunnen. Daarnaast komt er een ‘clock court’, waar een grote ledklok en interactieve vloeren de aandacht moeten trekken.
Blikvanger is echter het ‘forum’, dat in de centrale hal moet komen. Dat wordt een grote houten constructie, waarin evenementen gehouden kunnen worden. Op een groot tv-scherm kunnen volgens de beheerder ook sportwedstrijden getoond worden, ongetwijfeld een goede zet om mannen bezig te houden terwijl hun vrouwen gaan shoppen. Aan de achterkant komt bovendien een uitgebreide infobalie.
Nieuwbouw voor terugkomers en tien nieuwelingen
De nieuwbouw, die 4.000 m² oppervlakte aan het totaal zal toevoegen, zal bij de opening in september 2013 een aantal winkels verwelkomen die ook al in het af te breken Sarma-gebouw zaten, en die tijdelijk elders gehuisvest moeten worden. Zo komt er terug een (kleinere) Carrefour, een Esprit, een United Brands en een Fnac.
Er is ook ruimte voor tien nieuwe winkels, maar SCMS-topman Jeroen Hafkamp kon daarvoor nog geen namen bevestigen. “Wel zoeken we naar meer diversiteit in ons aanbod. Nu zijn we bijvoorbeeld heel sterk in het midden van de markt, maar hebben we niet veel in de hogere of laagste prijsklassen.” Hij ontkende wel al dat er ruimte zou zijn voor nog een nieuwe supermarkt: “Daar is simpelweg geen plaats voor.”
“Met deze renovatie beklemtonen de eigenaars hun ambitie om ook in de toekomst die nummer één positie te blijven innemen en zelfs toonaangevend te zijn voor retail in Noord-Europa”, vervolgde Hafkamp trots. Aan één ding wordt in het gehele project niet geraakt: de typische vloeren blijven behouden en worden zelfs naar het nieuwe deel doorgetrokken.
Afbraak Sarma direct begonnen
Meteen voegden de uitbaters de daad bij het woord: in het bijzijn van de verzamelde pers werd onmiddellijk begonnen met de afbraak van het oude Sarma-gebouw. Deze werfzone is – uiteraard – tot september 2013 afgesloten voor het publiek, maar de rest van het winkelcentrum zal tijdens de renovatie gewoon open blijven.
Met de uitbreiding, en dankzij de verlenging van de Antwerpse tramlijnen 5 en 10 tot vlak voor de hoofdingang, hoopt het Wijnegem Shopping Center terug aan te knopen met het record van 10 miljoen bezoekers dat in 2008 werd gevestigd. De beheerder rekent er alvast op dat de tram het aandeel openbaar vervoer zal opkrikken (naar 20%), en tegelijk het aandeel bezoekers uit Antwerpen fors zal verhogen – nu is dat nog amper 12%.
Een preview van het vernieuwde Wijnegem Shopping Center:
{youtubejw}OnZapqnp52Y{/youtubejw}