Wibra maakt nu al een doorstart, amper een dag nadat de retailer failliet werd verklaard. De curatoren gaan akkoord met de plannen van de Belgische directie om 36 winkels en 183 medewerkers over te nemen. Voor de overige vestigingen en werknemers valt het doek.
Daags na faillissement
De Belgische directie van Wibra heeft vandaag al groen licht gekregen van de curatoren om een gedeeltelijke doorstart te maken, nadat de Belgische tak pas gisteren het faillissement aanvroeg. De plannen om verder te gaan met 36 winkels en 183 medewerkers, die donderdag nog afgekeurd werden door de ondernemingsrechtbank van Gent, vonden bij de curatoren wel meteen gehoor. Eerder probeerde het management van de keten hetzelfde te bekomen via een gerechtelijke reorganisatie.
Dat toch eerst het faillissement moest worden uitgesproken, betekent evenwel dat in eerste instantie alle medewerkers worden ontslagen. Ook de 183 werknemers die mee mogen met doorstart krijgen een nieuwe arbeidsovereenkomst. De directie belooft evenwel “een correcte weerspiegeling van de personeelssamenstelling” en ongeveer dezelfde arbeidsvoorwaarden (“geen structurele wijzigingen”) na te streven. “Hoewel de wet hiertoe niet verplicht”, voegt het management fijntjes toe.
Welke 36 winkels behouden blijven, maakte de directie eerder al bekend – nog voor er zekerheid was over de plannen. Niettemin blijven de vestigingen de volgende dagen gesloten, met name “om de betrokken medewerkers de nodige tijd te gunnen om een goede afweging te maken”. Daarna zegt Wibra de winkels opnieuw in te richten en te bevoorraden.
“Reeds ingezette koers”
“We zijn opgelucht dat we nu verder kunnen, met een gezonde basis en een aanzienlijk aantal winkels waarvan we weten dat we ze opnieuw rendabel kunnen maken”, verklaart Bas Duijsens, gedelegeerd bestuurder van Wibra België. “Daartoe zullen we verder inzetten op de reeds ingezette koers waarbij assortimenten, presentatie en communicatie beter zijn afgestemd op de behoeften van de klant. Bovendien zal de recent aangestelde Belgische directie ervoor zorgen dat we sneller kunnen reageren op de veranderende markt en beter kunnen inspelen op mogelijke opportuniteiten.”
Het is nu aan de curatoren om voor de afwikkeling van de resterende schulden, de ontslagvergoedingen van de overige medewerkers en het zoeken naar nieuwe huurders voor de zowat 45 achtergebleven winkels te zorgen. Hoeveel het managementteam van Wibra België zelf betaalt voor de doorstart, is niet bekend gemaakt.