Omdat zijn schoonmaakmerk Dasty vaak te duur op marktplaatsen wordt doorverkocht, gaat Wibra het volgend jaar zelf verkopen op platformen als bol.com en Amazon. De eigen webshop wordt binnenkort winstgevend.
Groter onlineaanbod
Wibra professionaliseert zijn e-commercestrategie: na het succes van de tijdelijke webshop die de discounter noodgedwongen lanceerde tijdens de lockdowns, kwam er in 2021 een volwaardige e-commerceafdeling en een nieuwe webshop met een groter aanbod dan in de fysieke winkels. “Artikelen als airfryers, koffersets en stofzuigers nemen te veel winkelruimte in, maar bij het online kanaal hebben we deze beperking niet”, zegt e-commercemanager Roy Verwig aan ecommercenews.nl.
De sterkste groei ziet de retailer in de verkoop van afgeprijsde megaboxen met babydoekjes of handzeep. Ondanks de grote kortingen leveren die producten toch de hoogste winst op, doordat Wibra dankzij grotere volumes kan besparen op de logistieke kosten.
Minstens break-even
De onlineverkoop groeit elk kwartaal met 10%. Als die groei zich doorzet, draait de webshop tegen eind dit jaar minstens break-even, mogelijk zelfs een kleine winst. Ongeveer 35% van de bestellingen komt van vaste klanten. Wibra streeft naar 40% aan het einde van het jaar.
De helft van de onlineomzet komt van schoonmaakproducten, met een hoofdrol voor sterproduct Dasty, waarvan klanten geregeld twintig flessen per keer bestellen. Dasty is echter via doorverkopers steeds vaker te vinden op platformen als bol.com en Amazon, tegen te hoge prijzen. Om dat te counteren wil Wibra die producten vanaf volgend jaar zelf gaan verkopen op marktplaatsen. Bovendien onderzoekt de retailer het potentieel van e-commerce in andere Europese landen.