Robots, drones of leveren in de kofferbak: het zijn leuke innovaties, maar voorlopig veel te duur om rendabel te zijn. Dat zegt de topman van Deutsche Post DHL, die de innovaties bovendien “zelden relevant voor de consument” vindt.
Lange weg te gaan
Pas binnen vijf tot tien jaar zullen we aanzienlijke effecten van automatisering zien bij het bezorgen van e-commercebestellingen, zegt CEO Frank Appel in een interview met de krant Der Tagesspiegel: “De complexiteit van de ‘last mile’ is vrij hoog, dus de automatisering zal eerst plaatsvinden waar we het volledige systeem onder controle hebben, binnen onze eigen sorteercentra of magazijnen. Voor bezorgen is er nog een lange weg te gaan. Het volstaat niet om een pakket ergens per robot te brengen. Die moet dan kunnen zien waar de bel is, of de juiste naam erop staat, en beslissen wat te doen als de ontvanger niet thuis is.”
DHL heeft begeleidende robots getest: ze werken goed, maar de apparaten zijn tegenwoordig nog steeds te duur. Hetzelfde geldt voor slimme deursloten om te leveren bij consumenten thuis, of voor levering in de kofferbak. “Ook dat hebben we getest en technisch gezien werkt dat. Het wordt alleen relevant als alle auto’s die nieuw zijn op de markt dit ook kunnen doen. We staan open voor samenwerking met elke fabrikant die het plant.” Pakketboxen voor particuliere huizen zijn niet langer beschikbaar. “De vraag was aanzienlijk lager dan we hadden verwacht. Nu moeten we iets nieuws bedenken. Maar uitproberen is het mooie van ondernemerschap. Dan stemmen mensen met hun voeten en zeggen tegen bepaalde innovaties die technisch mogelijk zijn: eigenlijk hebben we dat helemaal niet nodig.”
Het aantal afhaalstations neemt wél toe, maar ze vertegenwoordigen slechts een beperkt deel van het totale volume. Het wijst erop dat klanten uiteindelijk niet zo ontevreden zijn over de huidige service: “Je kan bezorgperioden plannen of zijn er buren die pakketten accepteren. Als de service aan de voordeur zo onbevredigend zou zijn, zouden veel meer mensen gebruik maken van lockers.” De topman gelooft daarom dat mensen ook over 20 of 30 jaar nog steeds de pakketten zullen bezorgen, al zal dat dan wel gebeuren met technische hulpmiddelen, zoals exoskeletten om zware pakketten te dragen. En misschien worden kleine en hoogwaardige items zoals smartphones wél door drone afgeleverd.