De hoge verwachtingen heeft Amazon na de lancering van een Nederlandse webwinkel nog niet kunnen inlossen. Een volwassen markt laat zich niet zomaar inpalmen, blijkt. En corona was tegelijk vloek en zegen.
Geen grote doorbraak
De timing leek perfect toen Amazon in maart van dit jaar, bij het begin van de coronacrisis, eindelijk een volwaardige Nederlandstalige webshop lanceerde. In een boomende e-commercemarkt zou de internetgigant een ware aardverschuiving veroorzaken, zo luidde de verwachting. Lokale helden als Coolblue en bol.com konden wel inpakken, want wie had er nu eenmaal een antwoord op dat onmetelijk assortiment, die superlage prijzen en dat slimme ecosysteem, met het spotgoedkope Prime-lidmaatschap? De retailapocalyps bereikte de Benelux, daar leek iedereen het over eens.
Maar zeven maanden later lijkt er weinig aan de hand. Volgens cijfers van adviesbureau Maze-One blijft bol.com met grote afstand de populairste webwinkel van Nederland, gevolgd door Coolblue, AliExpress en Wish. Amazon blijft op de vijfde plaats bungelen. Ook in Vlaanderen wijst niets op een grote doorbraak. Benelux-topman Roeland Donker wijst naar de coronacrisis als verklaring voor de tragere start: “Dit hadden we nooit kunnen plannen,” zegt hij tegenover Business Insider. “Het was een uitdaging om de business te lanceren, maar we zijn blij met waar we nu staan.”
Langere levertijden
Waarnemers wijzen erop dat Amazon met een ernstige achterstand naar de Benelux kwam: de markt werd al bediend door sterke lokale spelers waarover klanten erg tevreden blijken. Een mature markt palm je niet zomaar in als nieuwkomer, hoe groot ook je naambekendheid en je reputatie zijn. “De Nederlandse webwinkels die al op de markt waren, zowel groot als klein, hebben het gewoon goed voor elkaar”, denkt Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org. “In die zin is het een uitdaging voor Amazon om zich daar in te vechten.”
Marketingprofessor Els Breugelmans van KU Leuven is het daarmee eens: “Consumenten zijn gewoontedieren en de sterke lokale spelers maken het moeilijk om voet aan de grond te krijgen,” zegt ze aan De Standaard. Bovendien heeft Amazon geen distributiecentrum in Nederland: de bestellingen worden geleverd vanuit Duitsland of Frankrijk, wat soms tot langere levertijden leidt, een belangrijk nadeel.
“Nog steeds dag één”
Mogen die lokale spelers dan op twee oren slapen? Wellicht juichen ze best niet te vroeg: Amazon heeft tijd en bouwt gestaag verder. Het assortiment zal dit jaar doorgroeien naar wel 300 miljoen producten. De e-tailer weet steeds meer lokale verkooppartners aan zich te binden: momenteel zijn het er zo’n 5.000 – heel wat minder nog dan de 34.000 partners van bol.com, maar het aantal groeit snel. Met de goedkope abonnements- en streamingdienst Amazon Prime verleidt het bedrijf steeds meer klanten. Bovendien blijkt Amazon wel degelijk zo’n 6 procent goedkoper dan bol.com.
Amazon heeft geen haast en erg diepe zakken. Het bedrijf kan het zich permitteren om beetje bij beetje aan het marktaandeel van de concurrenten te knabbelen. Uiteindelijk is retail voor het concern maar een nevenactiviteit: geld verdienen ze met andere diensten. “Zoals wij altijd zeggen bij Amazon: het is nog steeds dag één”, zegt topman Donker. “We zijn net begonnen en bouwen voor de toekomst. Dit gaat om de lange termijn.” Kortom: de race is nog lang niet gelopen.