(Publireportage) Sinds de pandemie is koopgedrag in de supermarkt drastisch veranderd. Digitalisering gaat verder dan online winkelen: geconnecteerde verlichtingssystemen verbeteren de winkelervaring en verminderen het energieverbruik.
Van uitdaging naar kans
Elke tijd komt met uitdagingen. De ene gaat in stilte voorbij en levert hooguit rimpelingen op waarop het betrekkelijk makkelijk laveren is. Aan de andere kant zijn er de onverwachte uitdagingen die zich met orkaankracht aandienen. En of je wilt of niet: je moet erop anticiperen, en snel. Een hausse aan uitdagingen overkwam de retail de afgelopen jaren. Ze stelden de sector voor windkracht 7 of zelfs 8: krachtig tot zwaar. Denktank Guidehouse Insights onderzocht voor Signify de gevolgen en schreef er een whitepaper over.
Verschillende uitdagingen in de retail volgden elkaar razendsnel op. Denk aan de sterke digitalisering in combinatie met de vraag vanuit de markt naar meer duurzaamheid. Dan was er natuurlijk nog de coronapandemie, nu gevolgd door de sterk stijgende energieprijzen. Het zijn uitdagingen die je als retailer niet kunt negeren. Ze hadden én hebben gevolgen voor de toekomst van het winkellandschap, dat inmiddels drastisch is veranderd. Wil je als retailer toegevoegde waarde kunnen blijven bieden, dan moet je er iets mee. Gelukkig zijn de genoemde uitdagingen om te buigen naar kansen. Vraag is alleen: hoe doe je dat? Hoe laat je als retailer deze uitdagingen vóór je werken?
Guidehouse Insights
Guidehouse Insights deed onderzoek naar het veranderde winkel- en koopgedrag van consumenten van de afgelopen jaren in de retail, en dan met name in de supermarktbranche. Guidehouse Insights is een internationale denktank die binnen allerlei sectoren onderzoek verricht naar de gevolgen van maatschappelijke uitdagingen. De organisatie zoekt ook naar manieren om bedreigingen om te zetten in kansen voor commerciële markten. Overheid en bedrijfsleven, waaronder ook Signify, hebben daarbij als verkenner én uitvoerder een belangrijke rol.
Download de whitepaper
Wat de kansen voor nu en in de toekomst zijn lees je in de whitepaper Providing a Competitive Advantage through Operational Excellence, Enchanced Store Experience, and Sustainability. Ofwel: Werken aan concurrentievoordeel door operationeel uit te blinken, te zorgen voor een betere winkelervaring en door te verduurzamen. Je downloadt de whitepaper hier.
Effecten van digitalisering
Veel traditionele, voor waarheid aangenomen zekerheden in winkel- en koopgedrag vielen de laatste jaren radicaal weg, weten ze bij Guidehouse Insights. De aandacht voor digitalisering, en daarmee ook voor online winkelen, nam fors toe. Logisch, want makkelijk: achter de computer zoeken, klikken, bestellen en laten bezorgen. Niet goed? Dan mag alles per retourpost kosteloos weer terug…
Dat is althans de theorie, zo weten we inmiddels ook. Veel consumenten kiezen uiteindelijk toch liever voor winkelbezoek; zien, voelen, ruiken en sociale interactie prevaleren boven een platte afbeelding op het beeldscherm. De oplossing zit hem voor retailers in een omnichannel aanpak, zegt Guidehouse Insights. Dit is een duale, op e-commerce gerichte aanpak door verschillende online- en offlinekanalen náást elkaar actief te stimuleren. Beide hebben nu eenmaal hun eigen voordelen en mogelijkheden, en het is zaak ze zo goed mogelijk voor je te laten werken.
Veranderd winkelbezoek: geen keuze
De pandemie van het begin van dit decennium liet sporen na die je nu nog steeds ziet, maar ook tot ver in de toekomst zult blijven zien. Supermarkten waren tijdens de pandemie vanwege gezondheidsredenen beperkt open. Vaak was er zelfs een limiet gesteld aan het aantal winkelbezoekers. Het leidde tot een nieuwe manier van winkelen, die nu nog nagalmt: korter winkelen, online bij je favoriete winkel bestellen en vervolgens de bestelling ophalen of laten bezorgen. Onderzoek laat ook zien dat consumenten tijdens een korter winkelbezoek aan de supermarkt meer geld uitgeven. Dat is ook vanwege het feit dat restaurantbezoek vanwege beperkte openingstijden niet altijd meer mogelijk is.
Van ‘aan/uit’ naar connected LED
De digitalisering ging de laatste jaren veel verder dan online winkelen mogelijk maken, beschrijft Guidehouse Insights. Ook de ontwikkeling van LED-verlichting speelt een belangrijke rol. Bij zijn intrede was LED in technologisch opzicht niet véél meer dan een energiebesparende verlichtingstechnologie, gekoppeld aan een fysieke aan/uitknop. Dat was toen. In de volgende jaren vond een boeiende ontwikkeling plaats. Het basale LED-van-toen groeide uit tot een Internet of Things-gekoppeld verlichtingssysteem dat via geïntegreerde sensoren gegevens kan verzenden en ontvangen, en zo met andere (gebouwbeheer)systemen kan communiceren. Dit levert diepgaand inzicht op in energieverbruik, besparingskansen en bezoekersgedrag, naast informatie over temperatuur, licht, luchtvochtigheid en geluidsniveaus, om maar iets te noemen. Inmiddels vermindert connected LED het energieverbruik van winkelverlichting met maar liefst 75%. De helft van de besparing komt voor rekening van LED en nog eens een kwart kan worden toegekend aan het gebruik van slimme bedieningselementen.
De duale aanpak is dichtbij
Met de komst van connected verlichtingssystemen zijn er nu ook volop technieken voorhanden om te werken aan indoorpositioning, zegt Guidehouse Insights. Ze hebben niet alleen als doel om de klant een (veel) betere winkelervaring te bieden, maar ze bieden ook allerlei mogelijkheden om online contact met de klant te onderhouden, bijvoorbeeld om productinformatie, kortingscodes en ander voordeel te sturen. Zo komt de ominchannel-aanpak – fysieke én online aanwezigheid – voelbaar dichtbij.
Kansen voor de toekomst
De evolutie in de retail van met name de laatste jaren bracht winkeliers uitdagingen, maar ook kansen. De digitalisering voorziet in het aanpakken en wegnemen van oude pijnpunten, waardoor ruimte ontstaat voor een duale, op een hoogstpersoonlijke winkelervaring gerichte aanpak. Daarbij hoort ook efficiënt fysiek winkelen. Denk bijvoorbeeld aan geavanceerde slimme oplossingen voor check out en schap- en productlabeling. Dan is er de retailerskant. De retailer kan werken aan duurzaamheid – waar trouwens ook de consument naar op zoek is. De retailer kan ook actief sturen op operationele efficiency: bijvoorbeeld door energiebesparing, door met licht sfeer te creëren op specifieke plekken in de winkel, door effectiever winkelonderhoud te plannen en door te werken aan personeelswelzijn.
Wat zijn de trends?
Guidehouse Insights sluit de whitepaper af met een aantal belangrijke trends: de duale marktpositionering, een betere winkelervaring, aandacht voor welzijn en gezondheid, en meer. Deze trends zullen het succes van de supermarkt en de grotere detailhandel van de toekomst in hoge mate gaan bepalen, luidt de verwachting. Verdergaande digitalisering en het gebruik van data om de juiste keuzes te kunnen maken, spelen daarbij een belangrijke rol.