Er zijn steeds meer gegevens beschikbaar om geschikte locaties te vinden voor nieuwe vestigingen. Zo kan het Gentse databedrijf RetailSonar berekenen hoeveel omzet een pand kan opleveren en onderzoekt Lidl wie haar klanten precies zijn.
Geen nattevingerwerk
De tijd dat grote retailers zich puur door hun buikgevoel lieten leiden bij het openen van een nieuwe winkel, is definitief voorbij. Zowat alle grote winkelketens maken tegenwoordig gebruik van ‘big data’ om dergelijke beslissingen te nemen. Zo biedt RetailSonar een platform aan waarmee retailers de potentiële omzet van een pand kunnen berekenen. Het bedrijf geeft ook inzicht over wat er gebeurt als een winkel verhuis of sluit: gaan de klanten naar de concurrentie, of zoeken ze hun heil bij een andere winkel van dezelfde keten of de webshop?
Het bedrijf maakt daarvoor gebruik van openbare data (overheidsstatistieken over inkomens, bijvoorbeeld), van vertrouwelijke info die de klant aanlevert (klantenkaarten) én van anonieme mobiele data afkomstig van smartphones en gps-systemen. “De datapool wordt steeds groter“, zegt CEO Dieter Debels in De Tijd. “We hielden al rekening met grote wegen in de buurt, maar nu gaan we ook na hoeveel auto’s exact passeren en wat hun gemiddelde snelheid is. Ook het aantal fietsers en voetgangers willen we binnenkort in kaart brengen.”
Ook consumentenenquêtes zijn veelgebruikte databronnnen, onder andere bij Lidl. Een klantenkaart heeft de discounter niet, dus bevraagt de supermarktketen klanten: waar ze vandaan komen, maar ook of ze passanten zijn of doelbewust naar de winkel gaan. Ook officiële statistieken over de koopkracht en de bevolkingsdichtheid worden gebruikt.
Weinig concurrentie
Wouter “Schoenen” Torfs ziet alvast brood in het hele bigdataverhaal en investeerde vorig jaar een miljoen euro in RetailSonar om verdere expansie te ondersteunen. In Nederland opende het bedrijf al en volgend jaar trekt het ook naar Frankrijk en Duitsland. “In Europa staan stilaan concurrenten op. In Spanje is er een bedrijf dat lijkt op het onze en ook aan het groeien is”, zegt Debels. “Maar in een groot land als Duitsland is er nog zo goed als niets.”
Overigens zijn ook de twee datapacks (omgevingsrapport retaillocatie en bestedingspotentieel per wijk) die RetailDetail sinds begin dit jaar aanbiedt, het resultaat van een samenwerking met RetailSonar.