(Update) Beetje bij beetje groeit de lijst van bedrijven die hun Russische activiteiten stopzetten of terugschroeven, al klinkt er hier en daar protest. China kijkt alvast likkebaardend toe naar het gat dat Westerse merken laten vallen.
Lange tanden
Franse luxereuzen als Chanel, Hermès, Kering en LVMH vinden het niet meer opportuun om Russische winkels open te houden. Het Britse Burberry deed dat met lange tanden ook – officieel wegens “operationele moeilijkheden“, zo meldt La Tribune. Bij de Italiaanse (luxe)mode is niet iedereen tevreden met de evolutie: het FD meldt dat de CEO van Stefano Ricci zich beklaagt dat zijn merk “harder gestraft wordt dan de Russen zelf”. Hij houdt zijn Russische winkels dan ook gewoon open.
Ook buiten de luxewereld wordt het effect op de retailwereld steeds groter. In de voedingssector sluit McDonald’s alle 850 Russische restaurants. De werknemers worden doorbetaald. Ook Starbucks en Coca-Cola stoppen met zakendoen in het land. Modereus Inditex sluit al zijn winkels in Rusland (en dat zijn er meer dan 500), Samsung (nochtans marktleider in Rusland) levert er geen smartphones meer. Dat doet nummer drie Apple ook niet meer, nummer twee Xiaomi hoopt te profiteren.
Zij blijven wel
Dat laatste is overigens een algemeen beeld: Chinese bedrijven zijn blij met die Westerse boycot en ruiken hun kans. Hoewel het nog niet eens zeker is dat ketens als Ikea en H&M hun huurcontracten gaan opzeggen, is de voorzitter van de Russische unie van winkelcentra volop bezig om vervangers te zoeken. Ook in Turkije zoekt hij volop naar kandidaten, meldt FashionUnited op gezag van de Russische krant Izvestia.
Daarnaast blijven merken als Uniqlo expliciet wél leveren aan Rusland. Dat is overigens niet zonder risico: oproepen om bedrijven die Rusland niet boycotten, dan maar zelf te boycotten, zijn legio – en hebben soms bekende aanstokers.