In samenwerking met – en op vraag van – handelsfederatie Comeos startte HOGENT tien jaar geleden met de professionele bacheloropleiding retailmanagement. Het duaal leren-principe leidt vaak tot een eerste vaste tewerkstelling, zo blijkt.
Werkzekerheid gegarandeerd
Naar aanleiding van die tiende verjaardag deed HOGENT een alumni-analyse. “Een eerste vaststelling is dat 64% van onze afgestudeerden rechtstreeks de arbeidsmarkt instapten. Zowat de helft daarvan kwam terecht in retailjobs, waarvan de helft storefuncties. Sales neemt ook een belangrijke plaats in. Een deel daarvan zit in een andere sector dan retail”, zegt Karen Van Grimbergen, coördinator retailmanagement.
Opmerkelijk is dat twee derde van de retailfuncties ingevuld worden bij de HOGENT-partnerbedrijven. “Dit zijn in hoofdzaak retailers waar onze studenten stage lopen in hun duaal leren-project. Vaak blijven ze daar plakken voor hun eerste jobervaring. Een geslaagde stage mondt er vaak uit in een eerste vaste tewerkstelling. Via het systeem van werkplekleren doen onze studenten heel wat werkervaring op bij verschillende bedrijven. Dat werkt als een magneet bij potentiële werkgevers. Volgens handelsfederatie Comeos vertegenwoordigt de sector ruim een tiende van onze economie. Werkzekerheid gegarandeerd voor onze afgestudeerden”.
Gevarieerd opleidingspakket
Als je het curriculum van de opleiding overloopt, is het duidelijk dat retailmanagement voor HOGENT meer is dan winkelmanagement. “Ligt de focus bij winkelmanagement op het niveau van een winkel, dan ga je bij retailmanagement nog een stapje verder op overkoepelend niveau: van strategisch management van een winkelketen tot marktonderzoek en vooruitstrevende innovaties.”
Studenten maken kennis met de integratie van on- en offlinekanalen voor een doordachte en persoonlijke beleving voor iedere klant. Daarnaast krijgen ze de nodige managementvaardigheden mee op het niveau van de winkel. “Van verkoop tot communicatie met klanten, personeel en andere stakeholders en van voorraadbeheer tot leidinggeven en human resources. De opleiding sluit aan bij heel wat knelpuntberoepen.”
Duaal leren
Uniek in de opleiding is het duaal leren-principe. Vanaf het eerste jaar duiken de studenten de retailwereld in. Ze leren vanuit de realiteit en krijgen de leerstof gestructureerd en ‘just in time’ aangeboden. “Via werkplekleren zetten ze de kennis meteen om in de praktijk bij hun stagebedrijf. Meer dan een derde van de opleiding brengen ze door in het werkveld. Zo maken ze kennis met alle aspecten van het management. Ze worden begeleid door bedrijfscoaches.”
HOGENT bepaalt exact wat er van de werkplek wordt verwacht en welke verantwoordelijkheden studenten moeten krijgen. “Onze werkplekken zijn dan ook goed gescreend om hen het beste leertraject te kunnen bieden. Na elke stageperiode reflecteren de studenten kritisch over hun ervaringen en leggen daarbij ook verbanden met het leerproces op school. Zo sluiten hogeschool en werkvloer nauw op elkaar aan en versterken ze elkaar.”
Drie perspectieven
Drie jaar opleiding betekent ook drie verschillende stagebedrijven. “Elk jaar werken de studenten bij een ander bedrijf, maar wel het hele academiejaar lang bij hetzelfde bedrijf. Op die manier maken ze kennis met de hele werking van het retailbedrijf. Ze ervaren aan den lijve hoe de retailer de bedrijfsfilosofie en -visie vertaalt naar strategische keuzes. En vervolgens naar operationele activiteiten op de werkvloer.”
Het voordeel van die aanpak? Studenten bouwen een sterke band op met het bedrijf en leren de retail en de distributie door en door kennen, vanuit drie verschillende perspectieven.
“We bieden werkplekken aan in heel wat uiteenlopende bedrijven. Tijdens de jaarlijkse bedrijvendag op onze campus solliciteren onze studenten bij verschillende retailers. Na hun sollicitaties stellen ze een lijst op van de bedrijven waarmee ze graag willen samenwerken. De bedrijven doen hetzelfde: ook zij stellen een lijst op met studenten die ze binnen hun team zien passen. De opleiding gaat dan op zoek naar de perfecte match tussen bedrijf en student en bepaalt de locatie van het werkplekleren.”
Franstalige vestiging
Frans en Engels zijn geen hoofdvakken binnen de opleiding, maar voor wie carrière wil maken in België zijn deze talen wel erg waardevol. “Daarom leggen we de focus op de praktijk, met veel oefeningen en de nodige begeleiding. Ook tijdens het werkplekleren oefenen ze hun tweede taal al doende. In het tweede semester van het eerste jaar worden de studenten verplicht om gedurende drie weken mee te draaien in een Franstalige vestiging van een winkelketen.”
Schakelen naar masteropleiding
Na de professionele bachelorpleiding retailmanagement zijn de studenten klaargestoomd om hun loopbaan te starten. Toch volgt een derde van de afgestudeerden een vervolgopleiding.
“Hun kennis verbreden kan perfect via de banaba internationaal bedrijfsmanagement, specialiseren kan met een postgraduaat human resources management of een postgraduaat salesmanagement. Andere afgestudeerden opteren voor een tweede bachelor en dan gaat de keuze vaak naar bedrijfsmanagement, afstudeerrichting marketing. Dit diploma kunnen ze behalen via een verkort traject van één jaar. Met het volgen van een schakelprogramma ligt ook een master organisatie en management, bedrijfskunde of communicatiewetenschappen binnen de mogelijkheden.”
Bekijk de alumni-analyse na tien jaar retailmanagement via www.hogent.be/10-jaar-retailmanagement.