Wehkamp laat zijn groei-ambities varen, nu de omzet fors daalt en de winst onder nul zakt. Het Nederlandse onlinewarenhuis kan niet op tegen de groten en kiest er daarom voor klein te blijven.
10% minder omzet
Wehkamp heeft het moeilijk: in het vorige gebroken boekjaar realiseerde het Nederlandse e-commercebedrijf 0,6 miljard euro omzet, liefst 10% minder dan een jaar eerder. Bovendien boekte het bedrijf een operationeel verlies, zo schrijft het Financieele Dagblad.
Toch gelooft eigenaar Apax nog in een toekomst, aangezien de Britse private-equityspeler net voor het einde van het boekjaar 147 miljoen euro aan leningen in aandelen liet omzetten. Zo kon het voorkomen dat Wehkamp ook nog eens een negatief eigen vermogen kreeg. Dat is opmerkelijk, omdat het vooral de bedoeling was leveranciers zo meer middelen te garanderen bij een eventueel faillissement – en minder voor eigenaar Apax.
Groei wordt opgeofferd
Topman Graham Harris, sinds april aan zet, gaat voor een nieuwe strategie waarbij groei wordt opgeofferd aan rentabiliteit. Wehkamp geeft de hoop op ooit een groot, concurrentieel onlineplatform te worden, want “die plekken zijn bezet”. In plaats daarvan moet het bedrijf weer een puur lokaal Nederlandse webwinkel worden, die zich focust op een inspirerende beleving in de domeinen mode en wonen.
Harris schrapt het tuin- en gereedschapsassortiment, en biedt elektronica alleen nog aan via externe partner BCC. “We schrappen artikelen die te duur zijn om aan te bieden. Producten met flinterdunne marges door de hoge concurrentie. Dat verklaart voor een groot deel de omzetdaling van vorig jaar”, legt de Britse ex-topman van Tesco uit.
Om de kosten terug te dringen, pakt Wehkamp ook het hoge retourcijfer – meer dan 42% – aan: de 10.000 klanten die als ‘serial returners’ meer dan 80% van de bestellingen terugzenden, mogen niet meer achteraf betalen. Ook worden retours niet meer gratis bij de consumenten thuis opgehaald, tenzij het om grote artikelen gaat. Terugsturen blijft wel gratis.