Meer dan 70% van de voedingsbedrijven heeft economische schade geleden door de wegblokkades die truckers optrokken tegen de invoering van de kilometerheffing, zegt belangenorganisatie Fevia.
“Gemiddeld 18.000 euro per dag per bedrijf”
Zeven dagen hebben boze vrachtwagenbestuurders tal van (autosnel)wegen geblokkeerd uit protest tegen de invoering van de kilometerheffing voor trucks vanaf 3,5 ton. Gisteravond liet minister van binnenlandse zaken Jan Jambon (N-VA) de blokkades oprollen, tot tevredenheid van onder meer Fevia, de federatie van de voedingsindustrie. Die had aangedrongen op een ingrijpen van de overheid na een enquête bij haar leden, waaruit bleek dat die flink wat schade opliepen door de acties.
Meer dan 70% van de voedingsbedrijven wordt getroffen door de gevolgen van de blokkeringen van de (auto)snelwegen, aldus FEVIA-topman Chris Moris, en “Het getroffen aantal ondernemingen neemt dag na dag toe. Een enquête bij onze leden toont aan dat de impact op de voedingsbedrijven gemiddeld oploopt tot 18.000 euro per dag per bedrijf.” “Deze kosten komen boven op de impact van de kilometerheffing zelf, die voor het transport van voedingsproducten op 150.000.000 euro is berekend door Transport and Mobility Leuven”, aldus nog Fevia.
De acties tegen de invoering van de kilometerheffing mogen dan al letterlijk van de baan zijn, de woede is nog niet gaan liggen. Eerst geven de truckers nieuw overleg volgende week een nieuwe kans, maar als dat niets oplevert zijn nieuwe acties niet uitgesloten.